YouTube voor mkb’ers en zzp’ers

Bij YouTube denk je waarschijnlijk al snel aan van die grappige of onzinnige filmpjes over bijvoorbeeld een blunder die een keeper afgelopen weekend weer heeft gemaakt tijdens een of andere voetbalwedstrijd. Natuurlijk zijn die er ook en eerlijk gezegd vind ik het zelf ook leuk om die af en toe te bekijken. Maar wat veel mkb’ers en zpp’ers niet weten is dat het sociale medium YouTube heel goed gebruikt kan worden om zakelijke doelen mee te behalen. Het is namelijk niet alleen de grootste video-website, maar ook een groot netwerk van potentiële klanten. Tegenwoordig kun je heel gemakkelijk en op een vaak goedkope manier video’s maken en daarom is het zeker aan te raden YouTube te gebruiken. Met de juiste strategieën is het mogelijk om als bedrijf naamsbekendheid te krijgen, meer producten te verkopen of meer verkeer naar je website te krijgen.

Bepaal je strategie

Denk nu niet dat je in vijf minuten een goed bedrijfsfilmpje in elkaar en online kunt zetten. Een YouTube marketing strategie moet – net als elke andere content strategie – goed doordacht zijn. Ga dus na welke informatie interessant en relevant is voor je (potentiele) klanten (YouTube kijkers). Hoe interessanter en leuker je video, des te meer hij gedeeld zal worden. Een succesvolle video kan een viraal effect creëren rondom je video en website en op die manier een enorme boost geven aan je online reputatie en het aantal bezoeken. Een bijkomend voordeel van een YouTube video is dat je video bovenaan in Google terecht kan komen. Op die manier versterk je de zoekmachine optimalisatie van je website, wat opnieuw positief bijdraagt in het aantal bezoeken en conversies.

Een geweldig voorbeeld van hoe Tipp-Ex in 2010 YouTube als marketingkanaal heeft ingezet. Dit filmpje was vorig jaar een enorme hit op YouTube.

Hoe kan ik YouTube inzetten voor mijn bedrijf?

Er zijn diverse mogelijkheden om YouTube in zetten als zzp’er of mkb’er. Hier een aantal voorbeelden:

  • Aanbieden van een online cursus via YouTube op het gebied wat je eigen expertise. Hierbij kun je bijvoorbeeld de eerst paar video’s gratis verspreiden via YouTube waarna je de overige delen te koop aanbiedt op je website.
  • Een algemene maar interessante en leuke video waarin je jezelf en je bedrijf kort en krachtig voorstelt.
  • Een regelmatig terugkerende serie korte video’s over belangrijke ontwikkelingen op je vakgebied om zo je expertise te verspreiden.
  • Het aanprijzen van een speciale aanbieding.
  • Bijhouden van een video-blog.

Zoals je ziet genoeg manieren dus waarop je een video voor je bedrijf kunt inzetten.

Maak een eigen video kanaal aan

Het hebben van een goed YouTube kanaal is belangrijk, omdat dit zorgt voor een goede profilering van je bedrijf. Door de juiste kleuren te kiezen, houd je het in de stijl van je bedrijf. Daarnaast helpt het ook nog eens om hoger te komen in de resultaten van zoekmachines en haalt het een bezoeker wellicht over ook de rest van de video’s te bekijken of een kijkje te nemen op je website. Het opmaken van een YouTube kanaal is niet erg moeilijk; de standaard kleurenschema’s van YouTube kun je gebruiken om je bedrijfskanaal eruit te laten springen.

Het effect meten van je video’s

Ben je van plan om regelmatig video’s op YouTube te gaan plaatsen of doe je dit misschien al, maar weet je eigenlijk niet wat het effect van die strategie is? Dan kunnen Google Analytics en Youtube Insight je helpen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met je YouTube kanaal. Google Analytics is een redelijk bekend programma om webanalyses te maken over het gedrag van je bezoekers op je website, maar Youtube Insight is wellicht iets minder bekend. Toch bestaat deze gratis analyse tool al enkele jaren. YouTube Insight helpt jouw om meer uit je video investeringen te halen door uitgebreide analysegegevens over deze video’s te genereren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om na te gaan hoe de bezoekers bij je video zijn gekomen. Dit kan interessante informatie zijn, omdat je zo kan nagaan waar je kijkers het meest online actief zijn. Bovendien kun je ook te weten komen welke trefwoorden gebruikt werden in Google of YouTube om je video te vinden. Daarnaast kun je ook analyseren hoeveel reacties je video heeft ontvangen, hoe vaak hij aan de favorieten is toegevoegd, op welke websites je video getoond (embedded) is, etcetera.

Meer weten over het inzetten van YouTube voor je bedrijf of over het gebruik van YouTube (insight)? Neem dan contact op met Innovata.

Ferdi Soetekouw
Social media manager & website specialist | Trainer, coach, spreker & blogger | Creatieve denker & doener | Scherp & ad rem | zzb'er
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw

Posted in: MKB, YouTube, ZZP

Leave a Comment (2) ↓

2 Comments

  1. Adnil oktober 1, 2012

    Dag

    Ik ben op zoek naar iemand die mij kan uitleggen hoe je een bedrijfskanaal aanmaakt op YouTube. Ik kom telkens op mijn persoonlijk Google+ profiel terecht en dat is niet de bedoeling.

    reply
    • Ferdi Soetekouw oktober 2, 2012

      Hallo Linda,

      Nadat je ingelogd bent op je Google account ga je met je muis op het pijltje staan achter je foto (rechtsboven in het scherm). Ga in het venster dat nu verschijnt naar ‘Accountinstellingen’ en vervolgens naar ‘Producten’aan de linkerkant van je scherm (onder Accounts). In het scherm dat nu verschijnt zie je al je Google producten staan, waaronder zeer waarschijnlijk ook YouTube. Klik hierop en je komt in de YouTube omgeving. Om nu zelf een kanaal aan te gaan maken klik je op ‘Mijn kanaal’ linksboven naast je profielfoto. Vervolgens zul je een aantal stappen moeten doorlopen. Succes!

      reply

Leave a Comment