Het geheime recept om viraal te gaan op social media

We heten niet allemaal Guus Geluk

Je kent hem vast wel, die geluksvogel (of eigenlijk geluksgans) uit de strips van Donald Duck. Alles zit Guus Geluk mee: hij vindt portemonnees op straat, wint continu loterijen met flinke prijzen zoals grote auto’s en reizen naar mooie eilanden en dat vaak met een lot dat zomaar komt aanwaaien of dat hij op straat vindt.

Ook als het gaat om het viraal gaan op social media is geluk hebben misschien wel de belangrijkste factor. En dat is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen (en in de hand hebt) om je kansen om viraal te gaan op bijvoorbeeld Twitter of Facebook aanzienlijk te vergroten.

Geluks- of pechvogel?

Dat geluk een belangrijk ingrediënt is om viraal te gaan ondervond ook de eigenaar van Londeman Mannenmode uit Sappemeer afgelopen zaterdag. Hij beloofde namelijk klanten € 10,- korting op een paar schoenen voor elk doelpunt dat Nederland in de – inmiddels historische – wedstrijd van vrijdag 13 juni 2014 tegen Spanje zou scoren. En we weten allemaal wat de einduitslag is geworden!

WK actie Londeman Sappemeer

De eigenaar en waarschijnlijk niemand had ooit rekening gehouden met zo’n uitslag. Deze offline advertentie is onder andere op Twitter en Facebook volledig viraal gegaan en afgelopen zaterdag was het dan ook behoorlijk druk in de zaak van Londeman. Een korting van € 50,- op een paar schoenen is dan ook niet mis. Of de eigenaar er nu echt blij mee is of niet, de naam van de winkel is inmiddels een stuk bekender in Sappemeer en ver daar buiten. Pas dus altijd op met wat je belooft en onderschat de kracht van social media niet.

Maar het kan ook een stuk slechter uitpakken. Hier kan Trijntje Oosterhuis over mee praten. Zij won afgelopen week nog een social media award. De zangeres, die beloofde voor elke like op Facebook een euro over te maken aan Giro 555 (actie Filipijnen), won de prijs voor slechtste bericht.

Social media blunder Trijntje Oosterhuis

Verbaas en speel in op positieve emoties

Hoe kun jij als ondernemer nu de kans vergroten dat ook jouw bericht viraal gaat? Helaas kan niemand je hier exact het juiste antwoord op geven. Ook ik niet. Het is namelijk vrij lastig. De belangrijkste ingrediënten zijn: veel uitproberen, een klein snufje wetenschap en dus vooral een grote portie geluk.

Het zal duidelijk zijn dat geweldige content een belangrijke factor is, maar het moet dan wel de juiste soort content zijn. Goede content zorgt er voor dat je deze maximaal gedeeld wordt op social media. Een recent onderzoek waarin meer dan 100 miljoen artikelen zijn bestudeerd, wijst uit dat verbazingwekkende (awe in het Engels) content (25%) en berichten die humor (17%) en amusement (15%) bevatten, het meest gedeeld worden op social media.

Schrijf de perfecte titel

Wees in ieder geval niet te bang om te delen en experimenteer gewoon met wat je deelt. Zorg er vooral voor dat je content leesbaar is en voeg minstens één afbeelding toe in je update. En, straal autoriteit uit. Mensen delen eerder content wanneer deze afkomstig is uit betrouwbare bron.

En misschien wel het allerbelangrijkste: schrijf de perfecte titel. Verkoop jouw verhaal en maak de titel van het bericht zo uitnodigend dat men wel moet klikken op de link naar bijvoorbeeld je blog. De content op je blog kan nog zo geweldig zijn, als niemand klikt op de link in je social media berichten zal (vrijwel) niemand je artikelen zien.

Onderstaande infographic van Gryffin geeft een handig overzicht van nog meer basisingrediënten die van belang zijn voor het maken van het perfecte virale bericht.

Vanavond wordt het overigens 6 – 0 voor Nederland tegen Australië. Dus pas op met welke acties jij hier aan verbindt. Voor je het weet ga je viraal en ben je failliet. Ook Guus Geluk heeft wel eens pech!

Geheime formule voor het perfecte bericht

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw

Gerelateerde berichten

No results found

Menu