Waarom laat Google mijn meta description niet zien?

Innovata maakt gebruik van de WordPress plugin All in one Seo pack om de website www.innovata.nl en sites van klanten beter te laten vinden in Google. Hiermee kun je verschillende metadata toekennen aan berichten en pagina’s, zodat je content beter gevonden wordt in Google.  Zo kun je ook de meta description (korte beschrijving over waar je pagina over gaat) meegeven. Deze meta description is erg handig om je zichtbaarheid en klikfrequentie te verhogen. De internetgebruiker weet door een duidelijke meta description welke informatie te vinden is op je website. Een uitdagende meta description zorgt ervoor dat er ook daadwerkelijk wordt doorgeklikt op het zoekresultaat.  Bij een goede strategie voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat dit stukje tekst van maximaal 165 tekens trefwoorden bevat die de informatie op je pagina of in je bericht omschrijft.

Meta description

 

Maar nu kwam ik er achter dat Google deze beschrijving nogal eens wil negeren en zelf een meta description samenstelt. Dit frustreerde mij hevig en ben via diezelfde zoekmachine gaan zoeken naar informatie over dit ‘probleem’. Met als volgend resultaat.

 

Op welke manier stelt Google de meta description op?

Soms vervangt Google (tot mijn grote spijt en frustratie) mijn eigen meegegeven description door een beschrijving die weinig zegt over de informatie op de pagina. Op welke manier worden de normale descriptions dan samengesteld door Google?

  • Meta description. Het beschrijvende stuk tekst dat is opgesteld door middel van bijvoorbeeld de eerder genoemde SEO plugin. Hierin wordt kort en bondig de informatie op je pagina beschreven met daarin de juiste trefwoorden. Hierdoor is de kans groot dat je via de zoekresultaten in Google meer bezoekers trekt.
  • On-page copy. Als er geen meta description is toegevoegd aan een pagina of bericht of deze wordt genegeerd door Google, gaat Google zelf een beschrijving samenstellen. Dit wordt gedaan aan de hand van een stuk informatie dat volgens Google het best past bij de zoekopdracht. Op deze manier ziet de internetgebruiker een samengestelde beschrijving waar men vaak niet wijzer van wordt.
  • Blokkeer je ODP voor Google zodat er geen content van gebruikt wordt voor de meta description. Dit doe je met de meta-tag:
  • Een zeer rigoreuze oplossing om de willekeur aan descriptions tegen te gaan is door deze geheel te blokkeren. Dit is echter alleen aan te raden wanneer de willekeur aan descriptions het bedrijf schade toebrengt. Een betere manier om dit te voorkomen is door te werken met on-page content optimalisatie. De meta-tag voor het verwijderen van de meta-description is:
  • Meestal laat Google de gebruikte zoektermen vet zien in de meta description. Hierdoor klikt men eerder op de webpagina in de zoekresultaten. Zo krijgt de internetgebruiker een paar algemene zoektermen te zien die relevant zijn voor de zoekopdracht. Wanneer dit geen afbraak doet aan de content op je webpagina, is het beter om aandacht te besteden aan andere zoekmachine optimalisatie praktijken.

Het is niet te doen om totale controle te krijgen over je meta descriptions. Zoals vaker het geval is bij zoekmachine optimalisatie moet je je neerleggen bij de regels die Google oplegt. Dit wil niet zeggen dat meta descriptions geen nut hebben. Neem bovengenoemde tips ter harte en doe er je voordeel mee.

 

[author] [author_image timthumb=’on’]https://www.innovata.nl/wp-content/uploads/2011/02/ferdi.jpg[/author_image] [author_info]Ferdi Soetekouw is de eigenaar van Innovata en maakt succesvolle websites voor ZZP’ers. Meer weten over mij, ga dan naar deze pagina.

 

[/author_info] [/author]
Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:
Google, meta description, Zoekmachine, Zoekmachine optimalisatie

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up