Nieuwe klanten via Twitter

Wat levert Twitter mij op?

Twitter kun je vergelijken met een kroeg waar veel gesprekken tegelijk plaatsvinden. Je netwerkt wat, je knoopt eens een goed gesprek aan met iemand, maar dan allemaal online via het sociale medium Twitter. En ben je uitgepraat (uitgetwitterd) dan ga je gewoon naar een andere kroeg. Ik heb al langer een Twitter-account, maar ben hier sinds een klein jaar pas echt actief gebruik van gaan maken. Het heeft even tijd nodig gehad om in te zien wat voor nuttig middel Twitter kan zijn. Ik gebruik zakelijke en meer persoonlijke tweets gewoon door elkaar via één account (twitter.com/ferdisoetekouw), omdat ik van mening ben dat het altijd van toegevoegde waarde is om iets van jezelf als persoon te laten zien. Mensen (klanten) krijgen zo een beter beeld van wie er achter de berichten zit en dit wekt over het algemeen meer vertrouwen op.

[box]

Wat heeft een klein jaar twitteren mij tot nu toe opgeleverd?

  • Uitbreiding van mijn netwerk: door de snelle vorm van communicatie heb ik snel contacten weten te leggen met personen, waarvan ik een aantal ook nog in het echt heb ontmoet
  • Snel en veel antwoorden gekregen op diverse vragen die ik gesteld heb (#durftevragen)
  • Meer bezoekers op mijn website (door via een Tweet te verwijzen naar een blogbericht of webpagina)
  • Veel informatie op mijn vakgebied en overige interessegebieden
  • Zelfs een paar nieuwe opdrachten!
[/box]

 

Nieuwe klanten vinden via Twitter

Twitter heeft mij mijn eerste opdracht voor het maken van een website opgeleverd. Op 15 november 2010  heb ik de volgende tweet verstuurd:

Nieuwe klanten via Twitter

Na het versturen van deze tweet kreeg ik binnen een dag een reactie van één van mijn volgers dat deze nog wel iemand wist die een nieuwe website nodig had. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een opdracht. Dit is dus een manier om via Twitter nieuwe klanten aan te trekken, maar je kunt ook zelf actief op zoek gaan naar mogelijke klanten.

 

TIP: #durftevragen

Door handig gebruik te maken van de zoekfunctie van Twitter is het mogelijk om potentiële klanten te vinden. Hierbij een tip van mijn kant. Je hebt hier niet per se een Twitteraccount voor nodig*.

  • Ga naar twitter.com en vul in het zoekveld het volgende in: #durftevragen + je specialiteit of trefwoord. #durftevragen (of #dtv) is een veelgebruikte hashtag in Twitterland om aan te geven dat je een vraag hebt en middels deze hashtag is de kans groter dat je eigen vraag gevonden zal worden of je een vraag van iemand anders zult vinden.
  • Ik zelf gebruik regelmatig de volgende zoekopdracht: #durftevragen website.
  • Door deze zoekopdracht uit te voeren krijg je allerlei tweets te zien waarin mensen uiteenlopende vragen hebben over websites. Dit kan gaan om vragen van personen die een webbouwer zoeken, maar ook vragen over het niet werken van een website op de iPad.
  • Vind je op deze manier een tweet waarvan je denkt dat er een mogelijke opdracht in zit, plaats dan een reactie op deze Tweet. Wees hierbij wel zorgvuldig met hoe je je antwoord formuleert. Ik probeer zelf altijd de tweet normaal te beantwoorden, zonder de indruk te wekken dat ik wanhopig op zoek ben naar een nieuwe opdracht. Laat zien dat je kennis en expertise in huis hebt op je eigen vakgebied! Als men de indruk krijgt dat je echt kennis van zaken hebt, zal de kans groter zijn dat men nogmaals contact met je opneemt. Met uiteindelijk de hoop dat er een opdracht uit voorkomt.

 

[box type=”info”] Ik maak gebruik van Tweetdeck. Dit is een gratis stukje software om op je desktop (pc of laptop) je twitterberichten (maar ook bijvoorbeeld LinkedIn berichten) bij te houden. Met Tweetdeck kun je ondere andere verschillende kolommen aanmaken. Erg handig is om bijvoorbeeld je volgers in groepen te verdelen. Ik heb zelf de eerder genoemde zoekopdracht ‘#durftevragen website’ als zoekopdracht opgeslagen en in een aparte kolom opgenomen. Op deze manier zie ik altijd de nieuwste tweets die voldoen aan deze zoekopdracht en kan er eventueel snel op reageren.[/box]

 

Ook voor jou als mkb’er of zzp’er kan Twitter van meerwaarde zijn voor je onderneming. Wil je hier meer over weten of weet je niet hoe te beginnen? Innovata kan een Twitteraccount voor je aanmaken en inrichten en je adviezen geven over het (zakelijk) gebruiken van dit social medium. Interesse? Neem dan contact op met mij.

 

[author] [author_image timthumb=’on’]https://www.innovata.nl/wp-content/uploads/2011/02/ferdi.jpg[/author_image] [author_info]Ferdi Soetekouw is de eigenaar van Innovata en verleent webdiensten voor mkb’ers en zzp’ers in Deventer en omgeving. Meer weten over mij, ga dan naar deze pagina.

 

[/author_info] [/author]
Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up