Maandagavond 11 november vond alweer de 7e SMC055 plaats in het ACEC gebouw in Apeldoorn. Tijdens de tot nu toe drukstbezochte avond stonden er twee sprekers op het programma; de Apeldoornse ondernemer Bert Klaaysen van Klaaysen Design en Herman Couwenbergh (aka @Hermaniak) van Twittermania.nl
De organisatie van SMC055 heeft mij (via Twitter) gevraagd een blogartikel te schrijven van de presentaties en daarover ook mijn eigen kritische, ongezouten mening te geven. Het resultaat lees je in dit artikel.
Social media praktijkcase: kijken, zien, creëren
De aftrap van de avond vond plaats door Bert Klaaysen (@Bert_Klaaysen) van Klaaysen Design die samen met Randy Gasper van the Content Guys kwam vertellen en laten zien waarom social media ingezet is voor dit Apeldoornse bedrijf en wat dit tot nu toe heeft opgeleverd.

Waar ik eigenlijk zat te wachten op het social media verhaal achter dit bedrijf en hoe dit samen met the Content Guys is opgepakt werd er wat mij betreft te veel de aandacht gevestigd op de meubel- en designexpositie ‘Kijken, zien, creëren’ waarmee Bert Klaaysen op dit moment exposeert in het ACEC gebouw. Op zich heel interessant om te horen hoe Bert met passie vertelt over zijn bedrijf en laat zien wat voor mooie dingen er gemaakt worden. En ik begrijp ook zeker dat hij erg trots is op wat hij samen met zijn team realiseert. Maar dit gedeelte van het verhaal had wel iets korter gemogen. Bert gaf zelf aan groot fan te zijn van Twitter, maar ging daar jammer genoeg niet verder op door. Had ik persoonlijk wel graag meer over willen horen. Het heet niet voor niets Social Media Club 055. Men komt zo’n avond volgens mij bezoeken om meer te leren over social media en hoe deze in de praktijk worden toegepast. Wat mij betreft een gemiste kans.
Werd er dan helemaal niks verteld over de rol van social media voor Klaaysen Design?
Jawel hoor, Randy Gasper van The Content Guys vertelde waarom hij is ingeschakeld en wat ze tot op heden voor Klaaysen hebben gerealiseerd.Een aantal maanden geleden is the Content Guys door Klaaysen Design gevraagd om via social media meer online reuring te creëren. Klaaysen wilde wel iets met Facebook, maar liever niet zelf. Eigenlijk wilden ze alle social media uitbesteden en verder gaan met waar zij goed in zijn. Het startpunt voor the Content Guys bestond onder andere uit een verouderde website, geen online portfolio en een aankomende expositie onder geheimhoudingsplicht. De social media aanpak die hierop volgde was er niet één die ik zelf zou kiezen voor een dergelijke klant. Het lijk er op dat er zonder een echt concreet doel gestart is met het opzetten van onder andere een Facebook pagina en er gekeken is op Twitter via welke hashtags er potentiële klanten te benaderen zijn. Kanaalkeuze en monitoring van je doelgroep zijn onderdelen van je social media strategie, maar het begint nog altijd met je doelstelling. Wat wil je bereiken met de inzet van social media en hoe koppel je dit aan de visie en koers van het bedrijf?
Na een paar maanden zijn er al wel de nodige resultaten geboekt. Zo is het aantal volgers op Twitter in één maand gestegen van 250 naar 310 en is er een Facebook pagina opgezet die inmiddels 84 fans heeft. Zelf denk ik dat er nog veel meer uit deze twee social media platforms te halen valt voor Klaaysen. Zo is bijvoorbeeld de Facebook pagina in de basis nog niet helemaal op orde (tekst omslagfoto loopt bijvoorbeeld onder profielfoto door) en er wordt nog te weinig aangezet tot interactie. Natuurlijk heeft het allemaal de tijd nodig (en moet je het ook geven), maar met een paar eenvoudige tips en het opzetten van een passende social media strategie voor het bedrijf is er volgens mij nog veel meer mogelijk. Ben erg benieuwd naar de toekomstige social media koers die the Content Guys samen met Klaaysen Design gaan varen en welke successen daar uit zullen volgen. Ik zal jullie met interesse blijven volgen.
Twitter: do the right thing
De Jochem Meijer van Twitter. Zo werd Herman Couwenbergh (@Hermaniak) tijdens deze avond door een bezoeker van SMC055 op Twitter omschreven. En inderdaad, wat een energie heeft deze man! Twitter en cabaret in één, maar zeker met een serieuze insteek. Ik heb hem zelf al eenmaal meegemaakt tijdens de Social Media Inspiration Day begin dit jaar in Arnhem, dus ik wist wat ik ongeveer kon verwachten. Maar bij Herman weet je dit volgens mij nooit. En volgens mij weet hij het zelf ook niet altijd van zichzelf. Los daarvan weet de mede-eigenaar van Twittermania.nl ‘alles’ van en over Twitter en is altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Met een tempo van meer dan 140 woorden per minuut gaf Herman de aanwezigen veel nuttige informatie, tips en trucs. Ook ik als Twitter specialist en zeg maar gerust Twitter addict heb er zeker nog wel het nodige van opgestoken.
Ik heb zo goed en kwaad als het kan de Twitter waterval bij proberen te houden. Hieronder een – waarschijnlijk onvolledige – opsomming van zijn sessie:
- Een About.me pagina is ideaal als online visitekaartje waar je al je sociale netwerken aan kunt koppelen. En Google is gek op deze pagina’s!
- Twittermania.nl is een veel bezochte website (70.000 unieke bezoekers per maand) met veel interessante artikelen en tips over Twitter
- Twopcharts.com en peerreach.com geven cijfers over gebruik Twitter
- Momenteel zijn er ongeveer 5 miljoen nederlandstalige Twitter accounts, waarvan 1,8 miljoen actief
- Veel tieners stappen over van Facebook naar Twitter
- Twitter is ontstaan vanuit een openbare sms-tool
- Eerste tweet ooit met de tekst ‘just setting up my twttr’ is geplaatst door Jack Dorsey (medeoprichter van Twitter)
- Een Twitter profiel heeft tegenwoordig veel meer mogelijkheden en is multimediaal geworden
- Je kunt creatief omgaan met je header image en achtergrondafbeelding
- Twee regels voor je profielfoto (avatar): kijk vriendelijk en geen badkleding
- Herman verandert zijn avatar na half zes ’s avonds en in het weekend
- Je kunt je header image manipuleren door het icoontje van een verified account toe te voegen. Maar doe dit niet, want het mag niet van Twitter.
- De Twitter Card technologie zorgt er voor dat je multimedia kunt toevoegen aan je tweets. Dus ook voor je eigen website.
- Herman volgt Pauw & Witteman alleen via Twitter (#penw). Zelfde inhoud, maar met extra commentaar.
- Tweets zijn te embedden en kunnen gebruikt worden voor testimonials op je website.
- Je kunt al je tweets downloaden via Instellingen -> Je archief opvragen
- Je mag de naam Twitter niet gebruiken in je accountnaam
- Tweets die beginnen met @ferdisoetekouw zien alleen gezamenlijke volgers. Wil je dat alle volgers van @ferdisoetekouw de tweet zien, zet dan een punt (.) voor de gebruikersnaam. Dus: .@ferdisoetekouw
- Social media gaat niks voor je verkopen. Deel kennis en help mensen. Pas dan word je echt zichtbaar op Twitter. Praat dus niet alleen over jezelf.
- Foto’s uploaden op Twitter kan het beste via pic.twitter.com (Twitter app of twitter.com). Anders worden de foto’s niet direct in de timeline getoond.
- Gebruik maximaal twee #hashtags in een tweet. Bij meer verslapt de kracht van je boodschap
- Bufferapp.com is ideaal om tweets in te plannen, helemaal in combinatie met Tweriod.com (let wel op dat je ook reageert zodra iemand iets vraagt of op een tweet reageert)
- Adverteren op Twitter kan heel doelgroep en onderwerp gericht met promoted tweets, promoted accounts en promoted products. Op dit moment nog erg prijzig, maar kan verandering in komen met de komst van het Selfservice station van Twitter
- Houd rekening met de 70/30 regel. 70% delen van kennis, tips, foto’s, uitleg projecten, etc. tegenover 30% berichten waarin je jezelf en je bedrijf ‘verkoopt’ (acties, reclames, open dagen, etc.)
- Zorg voor een rijke timeline
- Je eigen hashtag ‘claimen’ kan via tagdef.com
- Aantal volgers zijn niet relevant, het gaat om relevante volgers
- Followerwonk.com geschikt om heel gericht nieuwe volgers te vinden
- Bonus: door je aan te melden via Twitter.com -> Instellingen -> Twitter advertenties kun je uitgebreide Twitter statistieken raadplegen
Zoals ik voorafgaand aan deze opsomming al schreef, zal dit zeker niet de volledige lijst zijn van alles wat Herman deze avond behandeld heeft. Om deze lijst aan te vullen heb ik de presentatie zoals Herman die op 11 november gebruikt heeft toegevoegd aan dit artikel.
Wat mij betreft een afwisselende en inspirerende avond. Een leuke lokale case uit de praktijk en een Twitter storm die daarop volgde.
Wil je reageren op dit artikel, heb je nog iets toe te voegen of wil je gewoon laten weten hoe je de avond ervaren hebt? Laat je reactie dan achter onderaan dit artikel.