Social media keuzestress

Social media keuzestressTwitter, LinkedIn, Pinterest, Facebook, Tumblr, YouTube, Google Plus, Foursquare,….
Ik ken maar weinig ondernemers die de tijd en middelen hebben om actief te zijn op ieder sociaal netwerk. En dat hoeft ook helemaal niet! Er zijn er gewoonweg te veel en ze zullen zeker niet allemaal van zakelijke toegevoegde waarde zijn.

Het is beter om je te concentreren op een paar social media netwerken voor maximale resultaten. Maar hoe weet je nu als ondernemer welke netwerken je moet kiezen die jou het meeste zullen opleveren? Door antwoord te geven op onderstaande vier vragen kom je tot een veel betere keuze van social media platforms die voor jouw bedrijf het meest kunnen opleveren.

1. Welke content werkt het beste voor jouw bedrijf?

Audio, video, geschreven artikelen of misschien een combinatie? Het is belangrijk om te bepalen welke vorm van media jouw verhaal het beste kan ‘vertellen’. En dan de plekken te zoeken waar de content te vinden is en gedeeld wordt. Een muzikant zonder YouTube kanaal? Hoe kom je te weten of deze goed is? Of de plaatselijke kaasboer die op Facebook geen foto’s plaatst van zijn overheerlijke kaassoorten? Maar heeft een jurist écht meer nodig dan een blog om online succesvol te zijn? Waarschijnlijk niet.

Bepaal dus eerst welk type content het beste past bij jou bedrijf.

2. Wat is je markt?

Probeer zo nauwkeurig mogelijk uit te zoeken op welke doelgroep(en) je je wilt richten. Hoe specifieker, hoe beter. Wat zijn de demografische gegevens van de markt en wat vind je doelgroep echt belangrijk? Is deze cruciale vraag eenmaal beantwoord, doe dan eens een klein onderzoek naar waar deze mensen zich online bevinden en welke content ze graag consumeren. Ga dan daar zitten waar je doelgroep zit en laat je marketing daar plaatsvinden.

Stel, je hebt een kapsalon in een woonwijk in Deventer en je wilt je richten op werkende moeders. Deze vrouwen zijn gemiddeld tussen de 30 en 50 jaar jong en hebben vaak te weinig tijd vanwege werk, familie en andere verantwoordelijkheden. Ze vinden het belangrijk om er verzorgd uit te zien, maar hebben niet uren de tijd om aandacht te besteden aan mooie kapsels en de nieuwste trends op het gebied van hairstyling.
Pinterest (pinterest.com) is een sociaal netwerk dat erg populair is onder vrouwen in deze leeftijdsgroep. Door snel en eenvoudig op Pinterest een bord te maken waar je foto’s plaatst van mooie kapsels kun je gericht de interesse wekken bij je (potentiele) klanten. En op die manier meer bezoekers naar je website (en kapsalon!) trekken.

Weet dus waar je specifieke doelgroep(en) zich online bevinden en leg daar de contacten met ze.

3. Wat is je budget?

Een aantal social media platforms zullen meer tijd nodig hebben om er de nodige resultaten uit te halen. Neem Facebook. Dit platform zit redelijk complex in elkaar met diverse advertentiemogelijkheden en voor je daar zakelijke resultaten uit haalt ben je wel even verder. Twitter daarentegen kan op een snelle manier de nodige gratis publiciteit geven.

Met een recepten website kun je nog wegkomen met YouTube video’s van lage kwaliteit. Maar een keukenbedrijf die zijn fraaie aanbod keukeninrichtingen op een mooie manier in beeld wil brengen doet er goed aan om professionele video’s te laten maken door een vakman of –vrouw.

Bepaal dus vooraf je budget voor social media marketing en welke impact dit zal hebben op je strategie.

4. Waar zit je concurrentie?

De verleiding is vaak groot om eerst te gaan kijken waar je concurrenten zitten en wat zij doen op social media. Bewaar deze stap liever voor later. Misschien hebben zij dit artikel niet gelezen en bevinden ze zich op de verkeerde social media platforms. Denk eerst zelf goed na over wie jouw doelgroep is en waar deze zich bevindt.

Onderzoek de strategie van de concurrentie pas nadat je deze voor jezelf hebt bepaald. Heb je besloten dat je doelgroep het beste bereikt kan worden via Facebook en je concurrent heeft daar al een aardige community opgebouwd? Dan ben je op de goede weg. Probeer in dat geval wel uniek te zijn en blijven.  Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat Pinterest je het nodige zakelijke succes kan opleveren. Maar dat jij de enige bent in je omgeving die aan het ‘pinnen’ is over jouw vakgebied. Dan is dat een geweldige kans om je te laten zien. Grijp die kans!

Weet dus wat je concurrentie online doet en doe er je voordeel mee.

Het maken van keuze voor de juiste sociale media platforms zal zeker in het begin de nodige tijd kosten. Maar uiteindelijk zul je merken dat dit voorwerk je tijd bespaart. Je hoeft namelijk geen of veel minder tijd te steken in social media platforms die voor jou bedrijf toch niet werken. Aan jou de keuze!

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:
content, , strategie

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up