Hoger in Google met Google Places!

Vroeger was het zo dat je als zzp’er of mkb’er in de Gouden Gids aanwezig moest zijn om door klanten gevonden te worden. Tegenwoordig wordt deze gids nog weinig gebruikt en is Google dé ingang om gevonden te worden. Ongeveer 20% van de zoekopdrachten in Google gaat uit van een locatie. Bij veel van dergelijke lokale zoekopdrachten komen de resultaten van Google Places (Google’s Gouden Gids) op de eerste pagina van de zoekresultaten. Vaak staan ze zelfs helemaal bovenaan! Voor jou als zzp’er of mkb’er in Deventer natuurlijk een geweldige kans om met een zeer beperkt budget toch snel bovenaan in Google gevonden te worden. Aanmelden is gratis en voor Google Places is het niet eens nodig om een eigen website te hebben.

 

Je bedrijf letterlijk op de kaart zetten

Met Google Places kun je je bedrijf letterlijk op de kaart zetten. Aanmelding kan een zeer groot verschil maken voor de vindbaarheid van je bedrijf. Je geeft je bedrijfsgegevens op en bij een lokale zoekopdracht verschijnen de plaatselijke resultaten boven de gewone zoekresultaten. Lang niet iedereen maakt gebruik van deze mogelijkheid. Volgens Google is zelfs zo’n 70% van de plaatspagina’s nog niet geclaimd. Een kans voor jou dus om hier gebruik van te maken.

[box]Zelf heb ik mijn eigen bedrijf Innovata een tijdje terug ook aangemeld bij Google Places en zie het resultaat als je in Google zoekt op ‘zzp Deventer’. Op moment van schrijven van dit artikel sta ik met mijn plaatspagina op de eerste plaats in de zoekresultaten van Google als je zoekt op deze zoekwoorden. Voordat ik me had aangemeld bij Google Places stond ik nog op de tweede pagina van zoekresultaten. Niet gek toch? En dat voor slechts een paar minuten werk.[/box]

 

Beginnen met Google Places

Het is erg eenvoudig om je bedrijf toe te voegen aan Google Places. Iedereen met een bedrijfsadres kan een plaatspagina aanmaken. Je moet in ieder geval een Google Account hebben. Het enige dat je hier voor nodig hebt is een geldig e-mailadres. Dit kan een Gmail-adres, een Hotmail-adres zijn, maar bijvoorbeeld ook een account van je eigen bedrijf. Heb je een Google Account ga dan direct naar de de pagina van Google Places. Hier zet je je bedrijf letterlijk op de kaart. Om zeker te weten dat je bedrijf op een bepaalde locatie gevestigd is, stuurt Google na een aanmelding een briefkaart naar het opgegeven adres. Hierop staat de pincode die je nodig hebt om je plaatspagina te kunnen beheren.

 

 

Vul zoveel mogelijk alle velden in

Je wilt natuurlijk dat je als zzp’er of mkb’er gevonden wordt. Maak daarom een korte beschrijving van je diensten of producten en vermeld daar de belangrijkste zoekwoorden in. Voeg vervolgens de contactinformatie toe. Gebruik naam, adres en telefoonnummer van je bedrijf zoals dit ook in de telefoongids is vermeld. Voeg ook het adres van je website toe – mocht je deze hebben – en controleer of de link werkt. Vergeet ook niet je openingsuren te vermelden en deze up-to-date te houden.

 

Meer tips om hoger te scoren in Google

  • Vul alle vijf bedrijfscategorieën in. Hiervan moet er één overeenkomen met de bestaande categorieën
  • Vul het extra informatie gedeelte in
  • Upload foto’s en video’s. Een foto van je bedrijf maakt het makkelijker voor je potentiële klanten om je te vinden. Ook foto’s en video’s van je producten of diensten zijn waardevol. Deze scheppen vertrouwen.
  • Breid je servicegebied uit voorbij de standaard 20 kilometer
  • Zorg dat tevreden klanten positieve reviews (recensies) schrijven.
Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up