Meer bezoekers op je website door goede paginatitels

Om meer bezoekers op je website te krijgen is het verstandig aandacht te besteden aan goede paginatitels voor je webpagina’s. Verder is de paginatitel van je webpagina voor Google één van de belangrijkste factoren bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Neem dus voldoende tijd om goede paginatitels te schrijven. In dit artikel beschrijf ik in het kort wat een paginatitel is en geef ik 6 praktische tips voor het maken van goede titels voor een betere vindbaar- en klikbaarheid.

 

Wat is een paginatitel?

Een paginatitel laat zowel gebruikers als zoekmachines weten wat het onderwerp van een bepaalde webpagina is. Het is na de unieke content het belangrijkste onderdeel van on page zoekmachine optimalisatie (SEO) en verschijnt op drie belangrijke plaatsen:

In de browser
Paginatitels zie je terug bovenin het browserscherm en tevens in de tabbladen die je opent in een browser:

Pagina titel wordt getoond in browser


Zoekresultaten pagina’s

Paginatitels zie je ook terug op de de pagina’s met zoekresultaten in zoekmachines:

Pagina titel zorgt voor meer bezoekers

Externe websites
Externe websites en dan vooral social media websites gebruiken vaak de paginatitel van een webpagina om door te linken.

 

6 praktische tips

Nu volgen 6 praktische tips voor een goede paginatitel die van belang zijn voor zoekmachine optimalisatie:

  1. Beschrijf de inhoud van de pagina nauwkeurig
    Kies een titel die het onderwerp van de pagina onmiddellijk duidelijk maakt 
     
  2. Gebruik korte, beschrijvende titels
    Ook korte titels kunnen informatief zijn. Als de titel te lang is, geeft Google slechts een gedeelte ervan weer in het zoekresultaat. De richtlijnen van W3C schrijven voor: maximaal 64 karakters in de “title tag”. Voor Google zou zelfs 70 karakters kunnen. Ik zelf ga altijd uit van het getal 65. 
     
  3. Gebruik unieke paginatitels
    Alle pagina’s op je website zouden eigenlijk een unieke paginatitel moeten bevatten, zodat Google precies weet waarin deze pagina zich onderscheidt van de andere pagina’s op je site.
     
  4. Plaats trefwoorden (keywords) vooraan in de titel
    Er is een sterke samenhang tussen het plaatsen van trefwoorden vooraan in de paginatitel en hoge zoekresultaten. Het plaatsen van trefwoorden vooraan in de titel is ook gebruiksvriendelijker. Bezoekers zullen eerder op zoekresultaten klikken waar zij hun zoekwoorden tegenkomen. Pas op dat je de titel niet alleen maar schrijft om hoger te scoren in Google. Je schrijft uiteindelijk voor de bezoekers. Die moeten door de titel geprikkeld worden om er op te klikken. Probeer dus als het kan je belangrijkste zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan in de titel te zetten, maar pas op dat je de titel niet over optimaliseert. En mocht je toch slecht scoren op een door jouw bedachte titel dan kun je deze altijd nog aanpassen.
     
  5. Gebruik je merk- of bedrijfsnaam
    Er zijn veel zoekmachine optimalisatie specialisten die adviseren om de merk- of bedrijfsnaam aan het einde van de paginatitel te zetten. Andere specialisten zeggen weer dat het beter is om deze direct aan het begin van de paginatitel te plaatsen. De juiste keuze hierbij hangt wat mij betreft af van hoe bekend een merk of bedrijf is bij de doelgroep. Als het een bekend bedrijf of merk is (bijvoorbeeld Apple of KLM) en het een aanzienlijk verschil in klikresultaten kan geven in de zoekresultaten dan is het aan te raden om de merk- of bedrijfsnaam direct aan het begin van de paginatitel te zetten. Is dit niet het geval, begin dan met de relevante trefwoorden. Je kunt er dan nog wel voor kiezen om je bedrijfsnaam aan het eind van de titel te zetten. Doe je dit, gebruik dan het “|” teken (voorbeeld: Meer bezoekers op je website door goede paginatitels | Innovata) Let hierbij weer op dat je de 65 tekens (zie punt 2) niet overschrijdt.
     
  6. Leesbaarheid
    Zoals eerder aangegeven in dit artikel dient de titel goed leesbaar te zijn voor bezoekers en moet je je niet alleen maar bezighouden met het schrijven voor zoekmachines. Je schrijft uiteindelijk voor je bezoekers. Probeer de bezoekers te prikkelen met je paginatitel, zodat men nieuwsgierig wordt en eerder zal doorklikken. De paginatitel is voor een nieuwe bezoeker de eerste kennismaking met je bedrijf, merk, dienst of product in de zoekresultaten van Google. Probeer dus ook een zo’n positief mogelijke eerste indruk achter te laten.
     
Meer weten? Neem dan direct contact op met Innovata.

 

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up