LinkedIn succes in 3 stappen

1280px-Linkedin_Chocolates-484x345

Niet genoeg tijd voor social media? Of geen idee of deze een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen? LinkedIn hoeft in ieder geval niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn. Wil je met dit zakelijke sociale netwerk succesvol zijn, doorloop dan in ieder geval deze drie cruciale stappen.

Stap 1: maak je profiel compleet

LinkedIn is hét zakelijke social media platform waar je aanwezig moet zijn als je je loopbaan en carrière serieus neemt. Maar als jouw LinkedIn profiel slechts bestaat uit een paar regels informatie, dan zul je hier eerder last dan voordeel van hebben. Net als in het echte leven gaat het om de eerste indruk die je achterlaat. Bekijk je LinkedIn profiel maar als je eerste online indruk. Wil je dat een (potentiële) klant of interessante nieuwe werkgever aankijkt tegen een half leeg profiel? Natuurlijk niet! Het maakt niet uit in welk vakgebied je werkzaam bent of welke functie je hebt, zorg er gewoon voor dat jouw LinkedIn profiel laat zien wie je bent als professional. Dit doe je door je talenten, expertise en vaardigheden te beschrijven waarmee jij je onderscheidt van de rest. Daarom is het maken van een volledig profiel zo cruciaal om succesvol te zijn met LinkedIn.

Begin in ieder geval met een professionele profielfoto en zet sterke trefwoorden die betrekking hebben op jouw vakgebied en functie in je omschrijving en vaardigheden. Door gebruik te maken van de juiste trefwoorden kun je veel hoger in de zoekresultaten terecht komen. Niet onbelangrijk als je op zoek bent naar ander werk of gevonden wilt worden door potentiële klanten!

Zodra je aan de slag gaat met het onderdeel ‘Ervaring’ deel dan niet alleen de verantwoordelijkheden die vereist waren/zijn voor de functie, maar juist de dingen die je geleerd hebt tijdens je loopbaan. Onthoud dat je een sterker profiel krijgt door juist die dingen te delen die voor jouw als persoon belangrijk zijn en niet alleen als professional.

Ook belangrijk, vergeet niet je LinkedIn profiel actueel te houden. Bekijk je LinkedIn profiel als een samenvatting die je presenteert tijdens een sollicitatiegesprek. Je wilt toch dat deze een onweerstaanbare indruk achterlaat bij een potentiële klant of werkgever?

Stap 2: bouw aan een waardevol netwerk

LinkedIn is meer dan alleen een online rolodex waarin je al je connecties hebt opgeslagen. LinkedIn staat bekend als hét zakelijke social media netwerk. Netwerken en relaties opbouwen moet dan ook je voornaamste doel zijn als je dit sociale platform gebruikt of gaat gebruiken. Hierbij kan een groot aantal connecties zeker indrukwekkend overkomen bij iemand die je profiel bekijkt. Maar als je het online netwerken serieus neemt, onthoud dan dat de kwaliteit van je connecties altijd nog belangrijker is dan het aantal connecties. Dit klinkt misschien heel cliché, maar wordt helaas toch nog vaak vergeten.

Een goed voorbeeld van het opbouwen van een waardevol netwerk is gebruik te maken van persoonlijke berichten. Stuur je iemand een uitnodiging, schrijf dan iets persoonlijks naar de persoon met wie je een connectie wilt maken in plaats van het standaard LinkedIn bericht. Eerder schreef ik over dit onderwerp het artikel ‘Spreek met twee woorden, stel je netjes voor…’ In dat artikel geef ik  zeven tips voor een onweerstaanbare LinkedIn uitnodiging.

Misschien even net iets meer werk, maar hierdoor bouw je wel direct een persoonlijke band op met iemand. Door de dialoog aan te gaan en je ervaringen en interesses te delen met vakgenoten, haal je het beste uit LinkedIn.

Stap 3: blijf actief

Met alleen het invullen van de verschillende onderdelen voor je profiel ben je er nog niet.  Een voorwaarde voor LinkedIn succes is dat je ook actief aanwezig bent. Vergelijk LinkedIn maar eens met een netwerkbijeenkomst of vrijdagmiddagborrel. Die persoon die daar alleen maar in een hoekje gaat staan met een hapje en een drankje, zal op die manier echt nooit potentiële opdrachtgevers krijgen. Hij gaat het gesprek namelijk niet aan. Personen die het gesprek wel aangaan, zichzelf introduceren en hun ervaringen delen, maken een veel grotere kans om er zakelijk iets uit te halen.

Dit geldt dus ook voor LinkedIn, maar dit wil niet zeggen dat je iedere minuut van de dag aan online netwerken moet besteden. Gelukkig niet! Neem gerust de tijd om succes te halen uit LinkedIn. Besteed iedere dag eens twintig minuten aan het delen van nieuwsberichten die je interessant vindt en vraag je connecties af en toe wat ze van het artikel vinden. Of word lid van een voor jou interessante LinkedIn groep en meng je daar in bepaalde discussies waarin jij denkt een waardevolle bijdrage te kunnen leveren.

En probeer aan het einde van de dag (begin van de dag mag natuurlijk ook) eens iemand te benaderen waarvan jij denkt dat deze persoon een waardevolle aanvulling kan zijn voor je netwerk. Door je betrokkenheid te tonen bouw je niet alleen aan een sterker profiel, maar bereik je ook meer mensen en laat je zien dat je kennis van zaken hebt.

[notification style=”tip” font_size=”15px” closeable=”false”]Wil je meer uit LinkedIn halen?
Op donderdag 6 maart van 14.30 tot 18.00 vindt in de Deventer Schouwburg  het evenement ‘LinkedIn or LinkedOut’ plaats. Tijdens deze bijeenkomst georganiseerd door het Marketing & Communicatie Gilde Deventer ben ik één van de sprekers die jou gaat uitleggen hoe je optimaal gebruik kunt maken van LinkedIn. Interesse? Kijk voor meer informatie en de aanmeldprocedure op de website van het marketinggilde.[/notification]

 

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up