Ik ben gek op infographics en dan vooral wanneer ze gaan over social media, websites en online ontwikkelingen (mijn favorieten zijn te vinden op Pinterest). Zo kwam ik deze week onderstaande infographic tegen die laat zien hoe je als bedrijf je online aanwezigheid kunt laten groeien waarbij je bedrijfswebsite centraal staat. Aan welke dingen moet je denken wanneer je online begint met het creëren, aanbieden en verspreiden van je content om in contact te komen met je doelgroep?
Bekijk je bedrijf als een boom
Deze boom moet stevige wortels hebben om stabiel te blijven. Dit geldt ook voor je website. Investeer in betrouwbare hosting en een infrastructuur die de stroom bezoekers naar je website aan kan. Één van de eerste dingen waar je aan moet denken is het toepassen van zoekmachine optimalisatie (SEO) richtlijnen die er voor zorgen dat je website gezien wordt door Google en eenvoudig gevonden kan worden door bezoekers en je klanten. Door analyses van je website te bestuderen met bijvoorbeeld het gratis maar uitgebreide programma Google Analytics krijg je een beeld van hoe bezoekers zich ‘gedragen’ op je website. Waardevolle informatie waarmee je verbeteringen kunt aanbrengen op je website.
Je website is de stam van de boom en is dé plek waar al het verkeer naar toe moet. En deze stam moet dik en sterk zijn en gevuld worden met kwalitatief goede en aantrekkelijke content. Heb je deze content niet dan zullen bezoekers minder snel geneigd zijn je website vaker te bezoeken en je content te delen via Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media kanalen. Je wilt landingspagina’s met inschrijfformulieren op je website gebruiken om leads binnen te halen. Het is toch veel gemakkelijker om het gesprek aan te gaan met mensen die werkelijk naar je willen luisteren.
Stevige takken als kroon van je boom. De takken stellen de verschillende social media platforms voor waar je jouw geweldige content kunt delen. Beperk je hierbij niet alleen tot de voor de hand liggende platforms als Facebook, Twitter of LinkedIn. Probeer Pinterest, Google+ of één van de vele kleine takken eens. De takken in de boom kunnen alle kanten opgroeien en het hangt van je social media strategie (als je die al hebt) af in welke takken je jouw tijd en middelen wilt steken. Ga op zoek naar de combinatie die bij jou past en wees niet bang om eens te experimenteren met een voor jou nog onbekend social media platform.
Net als bij een vrijdagmiddag borrel of Open Coffee begint een goed gesprek op social media ook met luisteren. Het gaat niet om jou of wat je te verkopen hebt. Het gaat er om hoe je jouw toegevoegde waarde kunt laten zien en het leven van je klanten makkelijker kunt maken.
Hoe is het met jouw boom? Heeft deze nog water en zon nodig om te groeien? Of moet deze juist bijgesnoeid worden?
Delen van dit artikel zijn een vertaling van het oorspronkelijke artikel dat te vinden is op de website van Business 2 Community.
[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”true”] Dit blogartikel is op 20 juni 2013 ook verschenen op de website van De Ondernemer[/notification]