Dat is snel! Het lijkt de kracht van social media wel

Ik woon nu alweer zo’n 10 jaar in Deventer op een plek waar het voor onze en andere kinderen in de straat geweldig spelen is. Geen doorgaande weg, een fraai plantsoen met speelveld, schommels, een glijbaan én een picknicktafel. Nou ja, picknicktafel. Het was al tijden niet meer dan een wiebelend geheel met meer gaten dan hout. Niet echt picknickwaardig meer dus en bovendien erg onveilig voor kleine kinderen.

Een verhaal uit de praktijk over de kracht van social media. Of toch niet?

Zinloos

Dat vond een aantal andere ouders uit de straat en uit de gesprekken op woensdag 14 augustus kon ik wel opmaken dat hierover aankloppen bij de gemeente Deventer weinig succes zou opleveren. “Worden we weer van het kastje naar de muur gestuurd” of “Moeten we online weer allerlei formulieren invullen” zijn dan reacties die je te horen krijgt. En als het dan al aankomt bij de persoon die er over gaat, krijg je in 9 van de 10 gevallen te horen dat er geen budget is om zo’n tafel te vervangen of te vernieuwen. “Hebben jullie het al eens via social media (Twitter of Facebook) geprobeerd?” vroeg ik een paar bewoners uit de straat. Als social media specialist is dat toch vaak het eerste waar ik dan aan denk. Zij hadden daar niet echt aan gedacht of waren van mening dat dit ook weinig tot niks zou opleveren.

Melding via Twitter

Voor mij dus reden om de stoute social media schoenen aan te trekken. Met mijn smartphone heb ik direct een foto van de ‘picknicktafel’ gemaakt en in een algemeen bericht op Twitter geplaatst met het vermelden van de Twitternaam van de gemeente Deventer (@DeventerGem)

Op deze tweet kreeg ik de volgende ochtend (best snel) de volgende reactie via Twitter van de gemeente Deventer:


Mooi dat ze zo snel reageren, maar kreeg nou ook niet echt het gevoel dat dit op korte termijn behandeld zou worden. En je kunt een melding maken via het Meldpunt Openbare Ruimte van de gemeente Deventer, maar ook ik haak zelf al snel af bij het invullen van dit soort formulieren. Dat moet toch handiger en sneller kunnen.

Facebook voor de zekerheid

Voor de zekerheid heb ik diezelfde woensdagavond 14 augustus via Facebook in een privébericht naar de gemeente Deventer ook maar even melding gemaakt. Het bericht (inclusief foto) dat ik ze schreef was als volgt:

Gemeente Deventer Facebook

 Diezelfde avond nog krijg ik via Facebook de volgende reactie van de gemeente:

Gemeente Deventer Berichten

Een hele snelle reactie! En dat op een avond nog wel. Ik dacht dat ambtenaren maar tot 17 uur werken 😉 (ben zelf ook 10 jaar ambtenaar geweest). De volgende ochtend krijg ik nog een verzoek via Facebook of ik mijn e-mail adres wil doorgeven, zodat men een zaak kan aanmaken en ik een zaaknummer kan krijgen om precies te volgen wat de status van mijn melding is. Dit doe ik en via de mail krijg ik een bevestiging dat mijn melding is ontvangen, er een zaaknummer is aangemaakt en dat de melding binnen 14 dagen is afgehandeld. Is de verwachting…

De kracht van social media?

Allereerst mijn complimenten aan de gemeente Deventer dat ze zo snel reageert via zowel Twitter als Facebook. Maar om nu te zeggen dat ik meteen gerust was op een positieve en vlotte afloop…Niet echt. Maar toen, op vrijdagochtend 16 augustus (twee dagen na mijn melding via social media) terwijl ik thuis heerlijk op mijn werkkamer aan een social media advies zit te schrijven, zie ik vanuit mijn ooghoeken een klein wit autootje het speelterrein oprijden. Wat denk je? Een medewerker van het Deventer Groenbedrijf die niet alleen een kijkje komt nemen bij de kapotte picknicktafel, maar er direct werk van maakt door alle planken te vervangen voor nieuwe! Hij had inderdaad een melding doorgekregen van de gemeente Deventer, maar geen idee of het mijn melding was. Maakt ook niet uit. Ik was allang blij dat er zo snel actie werd ondernomen. En het resultaat? Dat mag er zijn.

 

Was dit ook gebeurd als ik telefonisch een melding had gemaakt of het online formulier had ingevuld? Zelf denk ik dat het toch de kracht van social media (in combinatie met de foto’s) is geweest die gezorgd hebben voor deze supersnelle actie. Wat denk jij? Toeval of niet? Reageren kan onderaan dit artikel.

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

2 reacties. Reactie plaatsen

  • Mooie case Ferdi,

    Goed om te zien dat social media monitoring ook voor het ‘kleine’ belangrijke wordt ingezet.

    Beantwoorden
    • Hoi Coen,

      Bedankt voor je positieve reactie. Zeker mooi om te zien dat social media ook voor de wat ‘kleinere’ zaken wordt ingezet. Maar zoiets kleins kan uiteindelijk zoveel opleveren voor een bedrijf of organisatie. Het feit dat we het er nu al zo over hebben draagt bij aan een positiever imago van in dit geval de gemeente Deventer.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up