Hoe vaak doe jij het? 4 tips om de frequentie op te voeren

Moe computer

Één keer per maand, één keer per week of iedere dag. Hoe vaak doe jij het? Ik weet dat het goed is om het minstens één keer per week te doen, maar eerlijk toegegeven kom ook ik hier niet altijd aan toe. Oorzaken: tijdgebrek, geen inspiratie of soms gewoonweg geen zin. Is dit erg? Nee hoor! Liever één keer per maand goed werk afleveren dan vier keer per week iets afleveren alleen maar omdat het moet. Voor degenen die het toch vaker willen doen zijn er gelukkig voldoende hulpmiddelen en handige tips die het je wat makkelijker kunnen maken. In dit artikel geef ik een paar van die tips weg. Misschien doe jij het dan straks wel een paar keer per week!

Grootste probleem: tijdgebrek

Voor kleinere bedrijven en zelfstandig ondernemers is bloggen een geweldige manier om je online te profileren als expert op je vakgebied. En je zorgt daarmee ook nog eens voor meer bezoekers op je website. Het is een effectieve manier om potentiële klanten naar je website te leiden om daar uiteindelijk echte klanten aan over te houden. Desondanks laten ondernemers en bedrijven het bloggen vaak links liggen vanwege het grootste probleem: gebrek aan tijd. Als ondernemer ben je al zo druk om al je zaakjes binnen je bedrijf goed te regelen en uit te voeren. Waar haal je dan ook nog eens de tijd vandaan om drie, vier keer per week of zelfs iedere dag interessante en originele blogartikelen te schrijven?

Feit is: bloggen kost tijd. Zelfs voor bloggers met veel ervaring. Ik zelf blog regelmatig en met dit artikel ben ik ongeveer 2,5 uur bezig geweest. Onderwerp bedenken, (her)schrijven, bijpassende afbeeldingen zoeken, pakkende titel bedenken, publiceren (website en social media platforms). Allemaal zaken die komen kijken bij het schrijven en publiceren van een goed blogartikel. Maar ik heb wat tips voor je:

Tip 1: plannen is tijd besparen

Een open deur, maar van te voren al besluiten waarover je gaat bloggen is zeker een goed idee. Je hoeft niet meer uren na te denken waarover je die dag gaat schrijven. Het onderwerp van dit blogartikel stond al een tijdje op mijn lijst met blogonderwerpen. En zo’n lijst hoeft echt geen afschrikwekkend groot document te zijn, maar kan een hele simpele Excel sheet zijn waarin je de onderwerpen per maand of week categoriseert. Ik gebruik er zelfs geregeld mijn Notitie app op mijn iPhone voor. De beste ideeën komen vaak wanneer je ze niet verwacht. Of wanneer je bezig bent met het schrijven van andere artikelen. Op die momenten is het handig en slim om deze onderwerpen direct toe te voegen aan je lijst. Ook ik ben zelfstandig ondernemer met beperkte tijd en voor mij is dit een manier die mij enorm helpt.

Tip 2: leer van anderen

Neem eens een kijkje in de keuken van je concurrenten. Waar bloggen zij over? Welke artikelen krijgen de meeste reacties en worden het vaakst gedeeld op social media? Het aantal keren dat een bericht gedeeld is op social media is een goede graadmeter voor hoe interessant en waardevol je doelgroep de blogartikelen vindt. Een prima uitgangspunt voor het schrijven van je eigen blogberichten.

Maar pas op! Ga niet klakkeloos artikelen van anderen in zijn geheel kopiëren en gebruiken als ‘eigen’ blogartikel. Je moet zelf iets unieks en eigens te melden hebben. Bepaal je eigen tone of voice, geef meer inhoudelijke informatie of deel een andere mening.

Tip 3: laat anderen het werk voor je doen

Een andere populaire manier voor zelfstandig ondernemers om tijd te besparen met bloggen is door gastbloggers artikelen voor je te laten schrijven. Zo schrijf ik (net als een aantal collega ondernemers) dit artikel om ook te laten plaatsen op de website van De Ondernemer. Op die manier hoeven de medewerkers van De Ondernemer minder artikelen te schrijven, omdat ze al interessante content aangeleverd krijgen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: De Ondernemer krijgt meer bezoekers en voor mij is het mooi platform om mijn kennis en expertise te delen met mijn doelgroep en hiermee het bereik te vergroten.

Tip 4: Google is je beste vriend

Meer inspiratie nodig over efficiënt bloggen of waar een goede blog aan moet voldoen? Gebruik onze goede vriend Google en zoek eens op termen als ‘tips bloggen’, ‘blogging tips’ en ‘zakelijk bloggen’. Verder kun je op het social media platform Pinterest zeer veel interessante infographics vinden die gaan over (zakelijk) bloggen. Ik heb er al een aantal voor je verzameld. Kijk maar eens op mijn Pinterest bord ‘Zakelijk bloggen’ en doe er je voordeel mee.

Ik hoop dat ik je het met deze tips wat makkelijker heb gemaakt om het met beperkte tijd toch wat vaker te doen. Ga jij de frequentie opvoeren? Of heb jezelf nog goede tips? Laat het me weten door hieronder je reactie te plaatsen.

Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Een tijdbesparende tip die ook nog eens even tussendoor gedaan kan worden is deze. Met de notitie app of andere dictafoon-functie op je smartphone kan je je blog inspreken. Die ruwe tekst moet je san nog wel bewerken. Maar je blogartikel staat dan al wel in de steigers.,
    Hans Versteegh
    Welzijn 3.0

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up