Hoe je Twitter vooral niet moet gebruiken

Twitter is een geweldig social medium voor ZZP’ers en MKB’ers. Het kan je helpen om je bedrijf in de markt te zetten en je naamsbekendheid te vergroten, een netwerk op te bouwen met gelijk gestemde gebruikers, je werk te promoten en nieuws en expertise over je bedrijf te delen. Zelf besteed ik redelijk wat tijd aan Twitter, zowel persoonlijk als voor mijn bedrijf Innovata. In de loop der tijd heb ik wel het een en ander geleerd over de Twitter etiquette.

Twitter biedt je 140 tekens om je boodschap te delen, maar er komt meer bij kijken. Het maakt niet uit of je nog onbekend bent met Twitter, net begint of reeds een Twitteraar van het eerste uur bent, hier zijn vijf dingen die je de das om kunnen doen bij het gebruik van Twitter.

 

1. Een slechte profielfoto

Je profielfoto op Twitter moet simpel zijn – er is geen ruimte voor iets ingewikkelds. Het beste is om je bedrijfslogo te gebruiken. Wil je een foto van jezelf gebruiken, zorg er dan voor dat het een professioneel ogende foto is. Een foto van jezelf tijdens iemands vrijgezellenfeest is geen goed idee. Het is overigens af te raden om je profielfoto regelmatig te veranderen. Je wilt dat men jou en je bedrijf / merk gaan herkennen. Het beste is dus om je profielfoto simpel en stabiel te houden.
 

2. Te veel persoonlijke informatie delen

Het is prima om persoonlijke informatie te plaatsen via Twitter, we zijn geen robots. Maar als je bezig bent met het neerzetten van je bedrijf of merk wees dan voorzichtig met wat je twittert en waar je over klaagt op Twitter. Je wilt natuurlijk niet dat je potentiële klanten afschrikt en niemand vind het leuk om te luisteren naar iemand die alleen maar steen en been klaagt over van alles en nog wat.

Er zijn mensen die zowel een professioneel bedrijfsaccount als een persoonlijk account hebben op Twitter. Deze worden dan gebruikt om verschillend publiek te bedienen. Je vrienden vinden het misschien grappig dat je twee jaar oude dochter net je nieuw gestucte muur voorziet van een mooie tekening of dat je je boos maakt dat je echtgenoot niet wil helpen met de was, maar je zakelijke bedrijfscontacten zal dit totaal niet interesseren. Als zelfstandige wil je dat men je volgt op Twitter om wat je vooral zakelijk te vertellen hebt en dat je volgers kan helpen in hun eigen werk.

Zelf gebruik ik mijn persoonlijke Twitter account voor zakelijke en af en toe ietwat persoonlijke berichten. Bij de persoonlijke tweets tel ik vaak eerst wel even tot 10 voor ik iets plaats. Ik ben me er van bewust dat potentiële klanten mij volgen via Twitter. De reden dat ik mijn persoonlijke account ook voor zaken gebruik is dat ik vind dat je op die manier ook iets van jezelf als persoon laat zien. Men weet zo dat ze met een persoon van vlees en bloed te maken hebben en dit wekt eerder vertrouwen op in plaats van van achter een zakelijke Twitternaam te twitteren.
 

3. Iedereen volgen

1000 mensen volgen op Twitter en zelf maar 50 volgers hebben lijkt niet erg geweldig. Het lijkt zelfs erg wanhopig. De meeste mensen die ik volg voor mijn werk heb ik bewust gekozen. Ik volg mensen die actief zijn met ondere andere websites, social media, WordPress en zoekmachine optimalisatie. Verder volg ik steeds meer zelfstandige professionals (zzp’ers en mkb’ers) in Deventer en omstreken in de hoop dat ze mij ook gaan volgen. De zelfstandige professionals in Deventer is namelijk de doelgroep waar ik me met mijn bedrijf op richt. Het is goed om te laten zien dat je geïnteresseerd en betrokken bent.
 

4. Je concurrenten negeren

Misschien ken je de uitdrukking “Keep your friends close and your enemies closer” uit de film ‘The Godfather’. Deze uitdrukking geldt ook voor het wereldwijde web. Volg je je concurrenten niet, dan schiet je jezelf in de voet. Volg ze in plaats van ze af te kraken! Het is een goede manier om zicht te houden op wat andere mensen in jouw vakgebied doen en het vergroot de kans om je zakelijke netwerk uit te breiden. 
 

5. Installeren van een Twitter applicatie op Facebook

Facebook en Twitter zijn totaal verschillende social media. Voor marketingdoeleinden is het bij Facebook voldoende om maximaal een paar keer per dag een statusupdate uit te doen. Tweets moeten veel vaker geplaatst worden. Als je die twee samenvoegt en beide plaatst op Facebook loop je het risico om je Facebook volgers te vervelen met te veel informatie. Je zus of vrienden van de voetbalclub willen niet lastig gevallen worden met je zakelijke Tweets op Facebook.

Denk na over waarom je Twitter gebruikt of gaat gebruiken en wat je bereiken wil met je Tweets.

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.