Tips, trucs en nieuws

Hoe creatief ben jij op LinkedIn?

Beschrijf jij jezelf op LinkedIn als ‘Een creatieve, gepassioneerde en gedreven expert’? Dan wordt het hoog tijd om je LinkedIn profiel te herschrijven.

Waarom? Omdat deze woorden terugkomen in de nieuwe top tien van meest gebruikte modewoorden op LinkedIn in 2014. Hierbij staat creatief in Nederland op de eerste plaats. En ben je op zoek naar werk of een andere baan dan is het niet slim deze nietszeggende woorden te gebruiken. Op deze woorden zullen recruiters en potentiële opdrachtgevers namelijk zelden zoeken. Zeg nou zelf. Wie is er niet gemotiveerd over zijn carrière, gepassioneerd over wat hij of zij doet en zeer creatief? Precies, zo’n beetje iedereen op LinkedIn.

De top 10 LinkedIn modewoorden in Nederland

Voor de samenstelling van de vijfde jaarlijkse lijst met meest gebruikte modewoorden wereldwijd heeft LinkedIn gekeken naar woorden en zinsdelen die het vaakst voorkwamen in de profielen van de inmiddels 332 miljoen gebruikers van dit zakelijke sociale netwerk. Voor Nederland ziet de complete top 10 er als volgt uit:

Top 10 LinkedIn modewoorden in Nederland

Welke woorden dan wel?

Wil je in 2015  dus opvallen en gevonden worden met je LinkedIn profiel, vermijd dan in ieder geval de woorden uit bovenstaande top 10. Maar welke woorden moet je dan wel gebruiken in je LinkedIn profiel? Voor je begint met het aanpassen van je profiel doe je er goed aan eerst kritisch na te denken over hoe je jezelf wilt profileren op dit netwerk. Heb je dit eenmaal scherp, bedenk dan op welke woorden je gevonden wilt worden. Deze woorden laat je vervolgens terugkomen in verschillende onderdelen van je LinkedIn profiel, zoals je samenvatting en de werkervaring.

LinkedIn kopregel

De LinkedIn kopregel

 

Ik zal één van de belangrijkste onderdelen in je profiel toelichten: de kopregel. Dit is het onderdeel direct onder je naam en wordt tevens getoond in de zoekresultaten van Google. Je hebt hier slechts 120 tekens om jezelf sterk neer te zetten. Maar hier dus optimaal gebruik van. Dit kan door mensen te laten zien wat je doet en welk probleem jij oplost. Maar laat hier dus ook woorden in terugkomen waar je op gevonden wilt worden. Wil je gevonden worden op ‘boekhouder’ of ‘projectontwikkelaar, zet dit woord dan in je kopregel, maar ook in andere onderdelen van je LinkedIn profiel. En ben je op zoek naar werk en per direct beschikbaar, zet dit dan ook in je profiel. Recruiters zoeken namelijk (ook) op deze woorden.

120 tekens is niet veel. Denk dus goed na over wat je hier invult en wees creatief. Maar dat laatste zal vast geen probleem zijn…

Ferdi Soetekouw

Social media manager & website specialist | Trainer, coach, spreker & blogger | Creatieve denker & doener | Scherp & ad rem | zzb’er

Ferdi Soetekouw

Ferdi Soetekouw

Posted in: LinkedIn, Social Media

Leave a Comment (0) ↓

Leave a Comment