Waarom Google+ zakelijk gebruiken
Wat!? Ben jij nog niet aanwezig op Google+? Ok, ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er zelf tot een paar weken geleden nog niet veel mee heb gedaan. Ik heb al ruim een jaar een account, maar waarom zou ik op een sociaal netwerk gaan zitten waar verder (en vooral mijn doelgroep) toch niemand zit?
Google+ is Google’s laatste en meest succesvolle poging voor het lanceren van een eigen sociaal netwerk. Vergeleken met de grote jongens als Facebook (1,1 miljard gebruikers) en Twitter (200 miljoen) heeft Google+ sinds de lancering op 28 juni 2011 een erg trage start gehad en werd het tot voor kort nog vergeleken met een spookstad. Maar sinds begin 2013 is Google+ Twitter voorbij gegaan en is nu wereldwijd gezien het tweede grootste sociale netwerk na Facebook. Op dit moment heeft Google+ 343 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn momenteel rond de 2 miljoen gebruikers met een Google+ account, waarvan slechts een half miljoen dagelijks actief zijn. Maar ik zie Google+ de laatste tijd met de dag groeien. Niet alleen in volgers, maar ook in functionaliteiten, verbeteringen en conversaties. Daarnaast krijg ik vaker de vraag van klanten om Google+ trainingen te geven. Tijd dus om Google+ zakelijk te gaan gebruiken.
Google+ belangrijk voor…Google
Het wordt niet expliciet door de statistieken van Google onderbouwd, maar het is erg aannemelijk dat door aanwezig (en actief) te zijn op Google+ je als bedrijf zichtbaarder maakt in de zoekresultaten van Google. Ik las laatst een interview met een medewerker van het Google kantoor in New York die waarin deze medewerker vertelde dat als mensen gevonden willen worden in Google, ze Google+ zouden moeten gebruiken. Ook is het al een tijd duidelijk dat Google veel aandacht besteedt aan de zogenaamde ‘social signals’ (het inzetten van social media heeft effect op de zoekresultaten). En wat denk je dat het meest belangrijke social signal voor Google is? Juist, Google+.
Aan de slag
Heb je een Google account dan heb je automatisch al een Google+ profiel. En met één keer inloggen heb je naast al je andere Google producten toegang tot Gmail, YouTube en Google+. Mensen die je volgt kun je indelen in ‘kringen’. Zo heb je standaard kringen als Vrienden, Familie en Kennissen. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen kringen aanmaken. Gebruik je Google+ zakelijk dan kun je bijvoorbeeld kringen maken met namen als Klanten, Leveranciers en Medewerkers. Je kunt er vervolgens voor kiezen om je updates publiek te maken of te versturen naar specifieke kringen. Zo kun je doelgroepgericht berichten versturen.
Naast het maken van een persoonlijk profiel kun je (net als bij Facebook en LinkedIn) een bedrijfspagina aanmaken.
Je Google+ strategie
Om Google+ tot een succes te maken voor je bedrijf moet je net als bij andere social media platforms je profiel optimaliseren en een strategie bepalen. Zorg er voor dat je in voldoende relevante kringen komt en plaats en deel je content zo regelmatig mogelijk. Dit vergroot de kans op 1+’jes te ontvangen (vergelijkbaar met de vind-ik-leuks op Facebook en favorieten op Twitter) en je reputatie binnen en buiten je netwerk te vergroten.
Het lijkt er op dat hoe meer je deelt op Google+ des te beter dit is voor je vindbaarheid in Google’s zoekmachine. Maar wat mij betreft gaat kwaliteit nog altijd boven kwantiteit.
Onderdelen als Hangouts (video chatten met een kleine groep mensen) en communities (groepen) bieden veel potentie voor zakelijk gebruik. Als ondernemer moet je echter wel bereid zijn om deze creatieve manieren te gebruiken om je (potentiele) klanten te betrekken.
Beter vindbaar met auteursfoto
Eén van de meest belangrijke onderdelen van Google+ is Authorship. Hiermee koppel je het Google+ profiel aan de inhoud die je publiceert op je eigen website en eventueel blogs waarvoor je af en toe eens een artikel schrijft. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik mijn Google+ profiel nog moet koppelen aan de website van De Ondernemer.
Verschijnt één van je artikelen in de zoekresultaten van Google, dan zie je je profielfoto en een koppeling naar je Google+ profiel. Je valt hiermee meer op in de zoekresultaten en je maakt je resultaat in Google al persoonlijk nog voordat de bezoeker naar je website heeft doorgeklikt.
Auteurschap is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie, omdat het voor Google de manier is om specifieke content toe te kennen aan individuele auteurs. Hoe meer deze auteurs vertrouwd worden (aanwezigheid in veel kringen en publiceren van veel content over het vakgebied), des te betere voorkeurspositie ze zullen krijgen in de pagina’s met zoekresultaten.
Zie jij de Google Pluspunten?
Zelf zie ik steeds meer Google Pluspunten voor het zakelijk gebruik van dit (overigens fraai ogende en werkende) social media platform. Wil je reageren op dit artikel dan kun je hieronder je mening of opmerking plaatsen. Ben benieuwd naar de reacties. Zie jij potentie in Google+?
Al actief op Google+? Volg me gerust en voeg me hieronder toe aan één van je kringen.
3 reacties. Reactie plaatsen
[…] https://www.innovata.nl/google-pluspunten/ […]
[…] https://www.innovata.nl/google-pluspunten/ […]
[…] https://www.innovata.nl/google-pluspunten/ http://ondernemerinbusiness.nl/marketing/social-media-zakelijk-gebruiken/social-media-accounts-aanmaken-en-beheren/2873/zakelijke-pagina-op-google-voor-je-bedrijf/ http://marketingmed.nl/zakelijk-google-plus/ http://www.heuvelmarketing.com/inbound-marketing-blog/google-plus-zakelijk-de-vijf-grootste-voordelen […]