Even een buffer aanleggen

Inplannen social media berichtenZoals de titel van dit artikel misschien doet vermoeden, ga ik het niet over geldzaken hebben. Daar zijn andere ondernemers weer veel beter in. Maar eigenlijk gaat dit artikel indirect toch ook weer wel over geld. Over hoe je met handige programma’s en apps slim met je social media tijd kunt omgaan. En daardoor dus tijd (en geld) bespaart.

Steeds meer zelfstandig ondernemers en kleine bedrijven zien in dat social media de nodige resultaten kunnen opleveren en een belangrijk onderdeel vormen van de totale (online) marketing- en communicatiemix. Maar tóch willen ze er vaak nog niet al te veel tijd aan besteden. Hoe je het ook went of keert, wil je echte successen boeken met social media dan vergt het bijhouden er van de nodige tijd. Maar er is hulp.

Handige tools

Om je het social media leven wat aangenamer te maken zijn er gelukkig meerdere handige programma’s en apps ontwikkeld waarmee je social media berichten van te voren kunt inplannen. Je plant ’s avonds of ’s ochtends een aantal tweets of Facebook berichten in, zodat jij de rest van de dag je kledingwinkel kunt runnen, je klanten te woord kunt staan, huizen kunt verkopen of waar je passie dan ook mag liggen. In dit artikel zal ik drie programma’s bespreken die ik zelf regelmatig gebruik voor het inplannen van mijn social media berichten.

Buffer

Dit is veruit mijn favoriet. Ik gebruik de gratis versie van Buffer (desktop versie en mobiele app) alleen maar voor het inplannen van tweets. Met de gratis versie kun je maximaal 10 berichten van te voren inplannen via een door jouw gekozen tijdschema.

Buffer

Wil je weten wat voor jou Twitteraccount de beste tijden zijn om tweets te versturen? Probeer dan Tweriod eens uit. Deze tool kijkt wanneer jouw volgers het meest aanwezig zijn op Twitter en wanneer ze het actiefst zijn. Tweriod heeft tevens een mooie koppeling met Buffer. De beste tijden om te tweeten kunnen direct gekoppeld worden aan het tijdschema van Buffer. Een ander interessant onderdeel van Buffer zijn de statistieken. Je kunt hier onder andere zien hoe vaak er op een link in een tweet is geklikt en hoe vaak je bericht ge-retweet is. Op die manier krijg je een indruk van wat nu de beste tijden zijn om tweets te versturen en welke berichten het goed of slecht doen bij je publiek.

Bonus tip: gebruik je Google Chrome als browser? Maak dan gebruik van de extensie voor Buffer. Hiermee kun je met één klik op de Buffer knop direct links, afbeeldingen of video’s delen vanaf het web zonder naar het programma van Buffer te hoeven gaan.

Facebook

Buffer kun je ook gebruiken om berichten voor je Facebook pagina in te plannen, maar omdat Facebook toch wel wat extra aandacht – vooral met toevoegen van foto’s of video’s – vraagt, maak ik voor het inplannen van Facebook berichten liever gebruik van de ingebouwde planner van Facebook zelf. Hoe het werkt? Heel simpel. Op je Facebook pagina maakt je een bericht aan en voegt je eventueel een foto of video toe. Wil je het bericht nu niet direct om 8 uur ’s ochtends verzenden, maar op een later tijdstip wanneer je fans wel online zijn? Klik dan op het icoontje met het klokje onder het bericht. Hier kun je vervolgens de datum en tijd van publicatie instellen. Alleen nog even op ‘Plannen’ klikken en klaar ben je.

Berichten inplannen met Facebook

Op deze manier kun je handig één of meerdere berichten vooruit inplannen, gericht je doelgroep benaderen en zelfs berichten in het verleden (alleen op datum) op je tijdlijn plaatsen.

HootSuite

Een ander programma (basisversie is gratis) waarmee je vanuit verschillende social media accounts berichten kunt inplannen is HootSuite. Met dit door miljoenen mensen gebruikte en erg handig social media management dashboard kun je meerdere social media accounts beheren. Je hoeft dus niet meer van het ene naar het andere platform te springen. Zelf gebruik ik dit online dashboard vooral voor het monitoren van wat er op social media over mij of mijn bedrijf gezegd wordt en zet ik het in om te communiceren met mijn doelgroep. Maar met HootSuite kun je dus ook berichten inplannen.

Berichten inplannen met HootSuite

Net als bij het inplannen van berichten op je Facebook pagina stel je een bericht op en geef je een datum en tijd aan waarop jij wilt dat dit bericht geplaatst wordt op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn. Wil je zeker weten dat je bericht uiteindelijk ook verzonden is dan heb je nog de optie om een mail te ontvangen als het bericht verzonden is.

Welke berichten inplannen?

Niet alle berichten zijn geschikt om van tevoren in te plannen. Berichten waarmee je bijvoorbeeld direct wilt inspelen op de actualiteit zijn niet altijd even handig in te plannen. Maar welke berichten dan wel? Eigenlijk kun je stellen dat alle berichten die op een bepaalde datum of tijd verstuurd MOETEN worden geschikt zijn om in te plannen. Dit kunnen berichten zijn waarin je een product of dienst onder de aandacht wilt brengen, berichten over aankomende evenementen of tips die je vaker kunt delen.

Maar pas op!

Heel mooi en handig dus dat inplannen, maar een waarschuwing is op zijn plaats. Pas op dat je niet helemaal afhankelijk wordt van deze hulpmiddelen en niet al je berichten gaat inplannen. Wat nu als iemand reageert op een ingeplande tweet van jou? Plan je alleen maar je social media berichten in, dan zul je nooit de interactie hebben met je publiek. Hierdoor zul je veel minder spontaan overkomen en nooit de successen ervaren die je kunt behalen met social media. De kracht van social media zit hem nog altijd in het persoonlijk maken van berichten en de interactie aangaan met je publiek. Vaar dus niet blind op het inplannen van al je berichten, maar combineer dit met het betrekken van je publiek door de interactie met ze aan te gaan.

Ik ben benieuwd. Welk programma gebruik jij voor het inplannen van social media berichten? Of vind je het maar niks dat inplannen. Ook je mening daarover lees ik graag terug.

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up