Eigen ip-adres uitsluiten in Google Analytics

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, is eigenlijk niets meer dan meer bezoekers naar je website zien te krijgen. Maar dan is het uiteraard wel van belang dat je over de juiste gegevens beschikt om goede webanalyses te kunnen doen.

Google Analytics is een zeer uitgebreide en goed bruikbare tool. De meest relevante gegevens zijn simpel te vinden. Als je zelf veel op je eigen website actief bent, is het aan te raden om je eigen ip-adres – het adres van je computer op internet – uit te sluiten van de cijfers. Je werkt regelmatig aan je eigen site en bekijkt de resultaten er van en reageert misschien regelmatig op blogartikelen op je site. Allemaal bezoeken die meegeteld worden. Maar al die keren dat je op je eigen site bent, wil je niet meegerekend hebben in de cijfers van Google Analytics. Dan reken je jezelf onterecht rijk. Hier volgt dé manier op je eigen ip-adres uit te sluiten.

IP-adres uitsluiten in Google Analytics

  • Log in op Google Analytics. Om een filter in te kunnen stellen moet je overigens wel beheerder zijn van de site.
  • In het hoofscherm (overzicht) van Google Analytics waar je direct na inloggen terecht komt, staat rechtsboven de oranje  knop Beheerder Klik hier op.
  • Je gaat nu naar het scherm Accountbeheer waar één of meerdere accounts staan weergegeven.
  • Klik op het account waarvoor je je eigen ip-adres wilt uitsluiten.
Google Analytics accountbeheer
  • Je krijgt nu een aantal tabbladen te zien. Kies hier nu voor het tabblad Filters.
  • Je komt nu in het scherm filterbeheer. Hier zie je de optie + Nieuw filter. Klik hier op.
  • Nadat je op Nieuw filter hebt geklikt krijg je onderstaand scherm te zien:

Google Analytics ip adres

  • Nu kun je een filter gaan aanmaken. Geef deze bijvoorbeeld de naam ‘Uitsluiten eigen ip-adres‘.
  • Selecteer (als dat nog niet het geval is) de optie Vooraf gedefinieerd filter.
  • Kies bij Filtertype de optie Uitsluiten / verkeer van de IP-adressen / die gelijk zijn aan.
  • Daaronder vul je je eigen ip-adres in.
  • Weet je niet wat je eigen ip-adres is, dan kun je dit achterhalen via bijvoorbeeld de site www.watismijnip.nl
  • Ten slotte klik je nog op Wijzigingen opslaan.

Dat is alles. Ben je zelf een regelmatig bezoeker van je eigen site dan zul je merken dat na het toevoegen van dit filter de komende tijd je bezoekcijfers zullen gaan dalen. Niet leuk misschien, maar het geeft wel een eerlijker beeld van de bezoeken en unieke bezoekers op je website.

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

3 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up