Je bedrijfswebsite is misschien wel het belangrijkste online kanaal waar je klanten de interactie zoeken met je bedrijf. Daarom is het van groot belang dat jouw website klantvriendelijk is opgezet om online succes te hebben. Net als in de echte wereld wil je toch ook dat je online klanten tevreden zijn? In dit artikel geef ik een aantal handige tips die zorgen voor meer tevreden online klanten.
Ga op de rotonde rechtdoor
Navigatie is één van de belangrijkste onderdelen voor een klantvriendelijke website. Ga je aan de slag met een nieuwe website of wil je de huidige site aanpassen, neem dan echt de tijd om al je pagina’s en berichten van je site te bekijken en hoe deze te linken zijn aan andere onderdelen. Een simpele tip is om gebruik te maken van ouderwetse Post-It’s waarbij je op ieder velletje de titel van een pagina zet. Probeer ze daarna eens op een logische manier te rangschikken, zodat er een duidelijke structuur ontstaat.
Een goed doordachte navigatie stelt de bezoeker in staat om zelf te kiezen welke onderdelen van de site hij of zij bezoekt. Dit in tegenstelling tot een navigatie die de bezoeker dwingt ergens naar toe te navigeren. De navigatie moet passen bij de taken die je bezoekers zullen uitvoeren op je site. Zo kun je ook nog een sitemap maken die de bezoeker op één pagina een overzicht geeft van alle aanwezige pagina’s op de website, waar deze zich bevinden en wat ze inhouden. Het de bezoeker mogelijk maken om eenvoudig terug te gaan naar waar deze vandaan kwam is nog een belangrijk aspect van goede navigatie. Dit kun je doen door heel eenvoudig de link naar je homepage achter je bedrijfslogo boven iedere pagina te zetten en gebruik te maken van een kruimelpad.
Mobiel vriendelijk
In Nederland zijn er op dit moment zo’n 19 miljoen mobiele telefoons in gebruik waarvan bijna de helft gebruikt wordt om mee te internetten. Daarnaast zijn er nog eens zo’n 1 miljoen aansluitingen voor dongles en tablets. Dit betekent dat veel bezoekers en klanten websites bezoeken via een smartphone of tablet. En dit aantal zal alleen maar toenemen.
Is jouw site niet geschikt (niet leesbaar en navigeerbaar) voor mobiele apparaten dan kan dit tot grote ergernis én dus minder (tevreden) klanten leiden. Zorg er dus voor dat je website geschikt is voor mobiel gebruik. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Tegenwoordig kun met bepaalde website pakketten als WordPress je website op een eenvoudige manier mobiel vriendelijk maken. En dus klantvriendelijk.
Durf te testen
Testen is een andere geweldige manier om er zeker van te zijn dat je website écht zo klantvriendelijk is als je zelf misschien denkt. Nadat je aandacht hebt besteed aan je navigatie en het mobiel vriendelijk maken van je site is het zinvol om een aantal gebruikers te vinden die je site willen testen.
Deze manier van testen is één van de beste manieren om er zeker van te zijn dat je website klantvriendelijk is. Het is soms erg verrassend om te zien hoe gebruikers reageren op je site en de werking er van. Ga je aan de slag met deze manier van testen, beschrijf dan verschillende taken die bezoekers volgens jou uit zouden moeten voeren wanneer ze je site gebruiken. Laat de tester beschrijven wat hij of zij aan het doen is en waarom hij dit doet. Maak hier notities van, maar ook van wat je ziet dat de gebruiker aan het doen is. Dit laatste is vaak nog belangrijker en verrassender dan wat hij of zij zegt.
Ultieme doel
Veel klanten verwachten in deze tijd dat websites de mogelijkheid tot interactie bieden. Dit kan een reactiemogelijkheid zijn, een Twitter feed of misschien wel een simpel formulier. Bedenk voor je eigen bedrijf eens welke manier van interactie van toegevoegde waarde kan zijn voor je website.
Verkoop je online producten? Overweeg dan eens om klanten reviews te laten toevoegen aan het product dat ze gekocht hebben. Schrijf je wekelijks een blog? Laat je lezers dan bepalen hoe waardevol ze het artikel vinden door middel van het geven van sterren. Gebruik video’s om te laten zien hoe men jouw product moet gebruiken en moedig mensen aan om hun eigen video’s aan jouw site toe te voegen. Je houdt je klanten ook betrokken door je content op de website actueel en relevant te houden. Dit is de beste manier om je klanten een goed gevoel te geven over jouw dienstverlening.
Het allerbelangrijkste wanneer je een gebruiksvriendelijke website wilt maken is om zoveel mogelijk ‘pijnpunten’ te ontdekken op je site. Pak deze punten zorgvuldig aan en zorg er vooral voor dat je jouw website functioneel, simpel en geschikt maakt voor zowel nieuwe bezoekers als je trouwe (terugkerende) bezoekers. Laat je bezoekers zien dat je belangrijkste doel is om ze te geven naar waar ze op zoek zijn en dat je dit doet op de meest klantvriendelijke manier.
[notification style=”tip” font_size=”12px” closeable=”true”] Dit blogartikel is op 25 mei ook verschenen op de website van De Ondernemer[/notification]