5 veelgemaakte social media fouten

BananenschilSocial media zijn hot en groeien maar door! Facebook heeft inmiddels wereldwijd zo’n 973 miljoen actieve gebruikers (waarvan ruim 7 miljoen in Nederland) en zijn er zo’n 200 miljoen Twitteraccounts. Als zelfstandig ondernemer kun je niet meer om social media heen en het is bijna onmogelijk om niet de drang te voelen om maar iets te moeten met social media. Anders hoor je er natuurlijk niet bij en loop je veel klandizie mis. Maar in de haastige spoed om maar niet buiten de social media boot te vallen, maken zzp’ers en mkb’ers vaak ernstige social media fouten.

In dit artikel beschrijf ik 5 veelgemaakte fouten die ondernemers maken wanneer zij aan de slag (willen) gaan met social media. Maar ook hoe je deze fouten juist kunt voorkomen.

1.  Social Media zijn niet bedoeld om alleen maar te verkopen

Dit is misschien wel de moeilijkste les voor jou als zelfstandig ondernemer. Laten we eerlijk zijn, we hebben geen grote budgetten die we kunnen besteden aan marketingdoeleinden. Elke euro telt en we zijn geneigd om elke potentiele klant binnen te halen en elke verkoop af te sluiten. Maar het sociale universum vereist een ietwat subtielere benadering. Dit betekent: geen KOOP MIJ buttons of andere schreeuwerige reclameuitingen. Sterker nog, als je social media strategie alleen gebaseerd is op marketing en verkoop, dan gaat het niet werken. Tuurlijk, je kunt social media gebruiken voor je marketing en kun je er verkopen en opdrachten uit halen, maar het mag nooit je focus zijn voor 100% van je tijd. Er geldt hierbij een algemene regel: slechts 5% tot 10% van je social media activiteiten (tweets of status updates) mogen dienen voor promotie van jou en je bedrijf.

Social media zijn bedoeld om relaties op te bouwen en vertrouwen te wekken. Dit betekent: vragen beantwoorden, nuttige informatie delen en bekend staan als een betrouwbare bron.

2. Praat niet alleen over jezelf

Je kent ze vast wel. Van die personen die op verjaardagen alleen maar over zichzelf praten. Als zelfstandig ondernemer moet je social media zien als een verjaardagsfeest waar je onder vrienden bent. Om aardig gevonden te worden moet je geïnteresseerd zijn in anderen en niet de conversatie overheersen. Wat betekent dit concreet? Maak het voor bezoekers van je blog bijvoorbeeld makkelijk om te kunnen reageren op je artikelen. Ga het gesprek aan met iedereen die een reactie achterlaat. Tot op zekere hoogte natuurlijk! Deel interessante informatie van anderen uit hetzelfde vakgebied. Stel vragen en moedig mensen aan om deel te nemen aan de conversatie. En misschien nog wel het meest belangrijke: weet dat het soms verstandiger is om even wat minder te ‘praten’ en wat meer te luisteren.

3. Je hoeft écht niet overal aanwezig te zijn

Vaak een hele geruststelling als ik dit vertel aan zelfstandig ondernemers. Die denken namelijk dat – om er bij te horen – ze op ieder sociaal netwerk moeten zitten. Niet dus!

Er zijn 2 dingen om in gedachten te houden als het gaat om social media en zelfstandig ondernemers:

  • Er is altijd wel een netwerk dat bij jou en je doelgroep past
  • Een zelfstandig ondernemer heeft slechts beperkt tijd en geld om te besteden aan social media

Gelukkig hoef je dus niet overal en nergens aanwezig te zijn om succes te kunnen hebben met social media. Kies in plaats daarvan  1 of 2 van de meest belangrijke en effectieve kanalen om je klanten mee te bereiken en je daarop te focussen.

Onthoud dat als je niks doet met bijvoorbeeld Twitter of Facebook, maar je hier wel een account voor hebt, dit een negatieve uitstraling zal hebben op je bedrijf. Je kunt dan nog beter helemaal geen account hebben als je toch geen tijd en middelen hebt om actief te zijn en deel te nemen.

4. Vergelijk jezelf niet met de grote merken

Als zzp’er of mkb’er weet je natuurlijk dat er een groot verschil is in budget vergeleken met grote jongens als Heineken of Philips. En dat is helemaal niet erg! Je hoeft je niet te meten met deze grote merken en al helemaal niet als het gaat om campagnes en wedstrijden.

Het organiseren van wedstrijden op social media en het weggeven van prijzen zijn erg effectieve manieren om meer ‘likes’ en een betere band met je klanten te krijgen. Maar zelfstandig ondernemers voelen vaak de druk om dure prijzen weg te moeten geven wat eigenlijk boven hun budget is. Je moet bijvoorbeeld geen iPads weggeven als je je dit niet kunt veroorloven. Geef in plaats daarvan bijvoorbeeld één van je diensten gratis weg. Het is dan misschien niet de meest coole prijs en zal niet een heel breed publiek trekken, maar het past wel meer bij jouw budget. En de mensen die meedoen zijn in ieder geval echt geïntereseerd in wat jij doet.

5. Social Media zijn niet ‘gratis’

Tuurlijk, je hoeft geen enkele euro uit te geven om je aan te sluiten bij Facebook, een Twitter account aan te maken of een blog te starten. Dat is goed nieuws voor jou als zelfstandig ondernemer. Social media zijn echter verre van gratis als je kijkt hoeveel bloed, zweet en tranen er in gaan zitten. Als je het goed wilt doen tenminste. Social media vereisen continu commitment, van het actueel houden van je accounts tot het onderhouden van je community.

Tenzij je je tijd (of die van je medewerkers) niet belangrijk vindt, zijn er zeker kosten verbonden aan social media. Bijvoorbeeld: Als één medewerker van je bedrijf ongeveer 10 uur per week nodig heeft om de social media accounts te onderhouden, kun je daar duidelijk de kosten tegen af zetten. Van belang is dat jij als zzp’er of mkb’er begrijpt wat er bij elke social media campagne nodig is. Dit betekent: incalculeren van tijd en inspanning.

Dit zijn slechts een aantal veelgemaakte social media fouten. Misschien dat jij zelf nog een aanvulling hebt op dit lijstje. Wat is volgens jou de grootste social media valkuil voor ondernemers?

Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:
klanten, , tips, verkopen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up