5 twittervalkuilen voor ondernemers

Met de toename in het gebruik van Twitter worstelen veel ondernemers met de vraag of en hoe ze dit sociale medium slim en effectief kunnen inzetten. Bijvoorbeeld om nieuwe klanten te vinden of om beter met bestaande klanten te communiceren. Het komt nogal eens voor dat het Twitteravontuur eindigt als een grote teleurstelling. Het lukt nauwelijks om volgers aan te trekken en de tweets worden nauwelijks verspreid. Omdat Twitter voor veel ondernemers nog steeds nieuw is, worden er natuurlijk ook fouten gemaakt. Innovata heeft een top 5 samengesteld van twittervalkuilen voor ondernemers.

  1. Onrealistische verwachtingen
    Er wordt nog vaak gedacht dat Twitter een magische oplossing is die in korte tijd voor fantastische resultaten kan zorgen. Zonder meer wordt er van uit gegaan dat een beetje twitteren al snel leidt tot meer verkoop, betere klantenservice en meer bezoek aan de website. De teleurstelling is vaak groot als Twitter niet direct resultaat oplevert. Hierdoor wordt het enthousiasme enorm getemperd en wordt er soms helemaal afgezien van het gebruik van Twitter.
  2. Twitteren vereist een hoop werk
    Om succesvol te zijn met Twitter, moeten er wel uren in worden gestoken. Het gaat niet vanzelf. Je moet regelmatig (interessante) berichten schrijven, de dialoog aangaan met je klanten en zorgen voor een levendige en onderscheidende aanwezigheid op Twitter. Ben je niet bereid uren en energie te steken in het gebruik van Twitter, dan kun je er beter helemaal niet aan beginnen.
  3. Te veel willen
    Naast Twitter wordt er vaak ook direct begonnen met allerlei ander sociale media als Facebook, LinkedIn, Hyves of YouTube. De valkuil hiervan is dat de aandacht teveel verdeeld moet worden. Dit leidt vaak tot magere resultaten. Als je wilt beginnen met twitteren, doe het dan goed. Pas als je hiermee resultaten hebt geboekt kun je overwegen om andere sociale media in te gaan zetten.
  4. Niet luisteren
    Dit is een fout die helaas nog regelmatig wordt gemaakt. Luisteren is op Twitter misschien wel het belangrijkste wat je moet doen als bedrijf. Dit levert vaak veel informatie en inzicht op en kun je weer gebruiken om je inspanningen op Twitter effectief te maken. Vaak wordt er teveel de focus gelegd op het ‘praten’, dat er vergeten wordt te ‘luisteren’.
  5. Twitter zien als losstaande actviteit
    Het komt nog weleens voor dat het Twitter-account van de ondernemer niet prominent wordt vermeld op de website of dat Twitter niet is opgenomen in sales- of marketingmateriaal. In de ideale wereld ondersteunt Twitter de andere activiteiten van een onderneming en ondersteunen die andere activiteiten Twitter.
Ferdi Soetekouw
Social media manager & website specialist | Trainer, coach, spreker & blogger | Creatieve denker & doener | Scherp & ad rem | zzb'er
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw

Posted in: Sociale media, Twitter, ZZP

Leave a Comment (0) ↓

Leave a Comment