10 handige tips voor een succesvolle website

Een eenvoudige website voor een zzp-er of mkb-er is tegenwoordig in een mum van tijd gemaakt en online te zetten. Ook ik kan voor klanten binnen één dag een website in de lucht hebben, maar investeer er graag meer tijd en energie in. Waarom? Omdat ik me onderscheid van veel andere webbouwers door ook nog eens succesvolle websites te maken. En succesvol wil zeggen: meer klanten en terugkerende bezoekers! En daar is het je als zzp-er of mkb-er uiteindelijk toch allemaal om te doen. In dit artikel geef ik 10 tips weg die je kunnen helpen om meer klanten via je website binnen te halen.

1. Bepaal het hoofddoel van je site

Een website heeft altijd een doel. Of het nu gaat om de verkoop van producten of het geven van informatie. Bepaal altijd het zakelijke hoofddoel van je website. Maak direct duidelijk aan de bezoeker wat je doet en wat het bestaansrecht van je bedrijf is. Innovata bouwt succesvolle websites, dat is dus het bestaansrecht en moet dan ook direct op deze site zichtbaar zijn.

2. Laat je site makkelijker gevonden worden

Er zijn meer manieren om bezoekers op je website te krijgen. Eén ervan is er voor te zorgen dat je website makkelijker gevonden wordt op internet. Ingewikkeld? Nee hoor, het is heel goed mogelijk om invloed uit te oefenen op de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines wordt ook wel SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd. Er zijn verschillende methoden die je kunt toepassen om je website beter gevonden te laten worden.

  • Techniek
    De programmeertaal van je website moet herkenbaar zijn voor Google. Eén van de programmeertalen die tegenwoordig nog wel veel wordt gebruikt, maar niet goed werkt in Google is ‘Flash’. Met Flash kun je wel hele mooie websites maken met allerlei bewegende delen en animaties, maar de content in een Flash-website wordt door Google niet uitgelezen. De zoekterm van een bezoeker kan in zo’n geval niet gekoppeld worden aan de relevante content op je website.Informeer eens bij je webbouwer in welke taal je website is geprogrammeerd en of deze voldoet aan de huidige SEO eisen.

    Zorg er ook voor dat je website is geïntegreerd in een CMS (Content Management Systeem). Een goed CMS draagt veel bij aan de SEO van je website. Innovata maakt gebruik van het CMS WordPress. Dit gemakkelijk te gebruiken systeem is zeer geschikt voor zoekmachines. Websites die met dit CMS zijn gemaakt scoren erg goed in Google.

  • Linkbuilding
    Linkbuilding is het plaatsen van doorverwijzingen (links) naar je website vanaf andere websites. Via een link op een andere website kunnen bezoekers doorklikken naar je website. Het aantal links dat naar je website (of een pagina op je site) verwijst is één van de graadmeters van Google waarop je site beoordeeld wordt. Hoe meer links naar je website, hoe beter de beoordeling van je website. Probeer zoveel mogelijk links te krijgen op websites die bepaalde overeenkomsten met je eigen site hebben. Om die manier verkrijg je een hogere relevantie.
    Plaats verder altijd een link naar je website in de elektronische handtekening onder e-mail berichten of een handtekening bij een reactie op een blog- en/of nieuwsbericht. Ook Social Media zijn erg geschikt om je link te plaatsen. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn makkelijke plekken om naar je website te verwijzen.
  • Actualiteit
    Werk regelmatig je website bij. Een actuele website scoort beter in Google dan een website die niet wordt bijgewerkt. Lees meer hierover in tip 10.

3. Gebruik pakkende paginatitels

Als je wilt dat mensen je pagina of artikel lezen is het belangrijk dat je een pakkende titel verzint. Lezers beslissen in een fractie van een seconde of ze geïnteresseerd zijn of niet, dus grijp ze meteen bij de keel met een pakkende kop, waarin je ook nog eens de belangrijkste zoekwoord(en) verwerkt. De paginatitels moeten wel direct duidelijk maken wat het doel van de pagina’s (en website) is. Doe je dit niet dan zullen veel internetbezoekers je website snel weer verlaten. Bezoekers zijn met een specifiek doel aan het zoeken en houden niet van onduidelijkheid en hebben weinig geduld! Verplaats je altijd in de bezoeker/klant die op je website komt en bedenk ook waar deze vandaan komt en waar deze naar op zoek is.

Lees ook het artikel ‘Meer bezoekers op je website door goede paginatitels

4. Vergeet de tussenkopjes niet

Goede tussenkopjes in je artikelen en pagina’s zorgen er voor dat je de bezoekers prikkelt om de rest van de tekst te gaan lezen, maar maken ook duidelijk waar het vervolg van de tekst over gaat. Laat je deze tussenkopjes achterwege dan is de kans groot dan de bezoeker zijn of haar interesse verliest en snel je website weer zal verlaten (en ook niet zo snel een terugkerende bezoeker zal worden). Het is belangrijk elk onderwerp in een eigen alinea te behandelen en deze te scheiden door uitdagende tussenkoppen. Dit komt de scanbaarheid ten goede en in de tussenkoppen (opgemaakt als <h2>) kun je nogmaals je zoekwoorden kwijt, zodat je artikel of pagina (nog) beter gevonden wordt in Google.

5. Schrijf omgekeerd en in spreektaal

Van papier lezen gaat sneller dan van een beeldscherm en internetters lezen doorgaans in een F-vorm. Ze lezen de eerste regels aandachtig, slaan er dan een paar over en scannen nog wat tussenkopjes om te zien waar deze alinea’s over gaan. Je kunt hier bij het schrijven van je pagina’s of artikelen rekening mee houden door je belangrijkste boodschap of de conclusie bovenin de pagina of het artikel te zetten. Zo weet je zeker dat deze gelezen wordt.

Zorg verder voor aansprekende teksten op je website en vermijdt hierbij zoveel mogelijk technische termen en moeilijke woorden. Een bezoeker of klant  gaat echt niet met een woordenboek op schoot je teksten op je website zitten ontcijferen. Schrijf ook altijd vanuit het perspectief van de klant en praat niet teveel over jezelf. Kies een benadering waarbij je de klant centraal stelt. Als een potentiële klant op je site komt dan heeft deze een probleem of vraag en denkt dan zeker niet direct aan jou als persoon of je bedrijf, omdat hij of zij nog niet bekend is met jou of je bedrijf.

6. En….actie!

Zorg dat de websitebezoeker een actie moet ondernemen. Je wilt toch dat ze iets kopen, een offerte aanvragen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief etc.? Roep ze hier dan ook toe op! Internetters zijn van nature lui en neem je ze niet bij de hand dan zijn ze zo weer weg. Stop daarom zichtbaar in elke pagina een pakkende ‘call to action’, die meteen duidelijk maakt wat er gebeurt als de lezer erop klikt. Een paar voorbeelden:

  • Download de gratis handleiding
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Laat een reactie achter
  • Vraag nu vrijblijvend informatie aan
  • Bestel dit product
  • Volg ons op Twitter

7. Zorg voor een duidelijke navigatie

Maak in de navigatie van je website duidelijk wat de bezoeker mag verwachten als hij of zij op één van de pagina’s in de navigatie klikt. Probeer je pagina’s geen originele namen te geven, maar gebruik gewoon woorden die duidelijk zijn. Een bezoeker van je website heeft geen tijd om alle pagina’s uit te proberen.

8. Maak je tekst makkelijk leesbaar

Veel tekst maakt een website al snel onoverzichtelijk en bezoekers zullen daardoor snel(ler) afhaken. Door teksten van een goede structuur te voorzien kun je het al veel duidelijker maken. Bijvoorbeeld:

  • Donkere kleur op lichte achtergrond
  • Duidelijk leesbaar lettertype
  • Opsommingen met opsommingstekens (zoals deze opsomming)
  • Tekst verdelen in alinea’s met daartussen een witregel
  • Regelafstand groot genoeg (150%) maken waardoor de tekst niet op elkaar gepropt staat
  • Gebruik tussenkopjes (zie ook tip 4)
  • Gebruik afbeeldingen om tekst te ondersteunen. Plaats echter niet onnodig veel afbeeldingen.

9. Publiceer een ‘Over ons’ pagina

Op veel websites die een ‘over ons’ pagina hebben is dit vaak de meest bekeken pagina. Potentiële klanten willen graag meer weten over het bedrijf waar ze eventueel zaken mee gaan doen. Verder wil men graag weten wie de mens is / mensen zijn achter de bedrijfsnaam en met wie ze dan te maken krijgen. Publiceer je persoonlijke informatie op je website dan kom je als bedrijf geloofwaardiger over en wordt er vertrouwen richting de bezoeker opgebouwd. Als ZZP’er of MKB’er is het vrij eenvoudig om informatie over jezelf en het bedrijf te publiceren. Voorbeelden van wat je op de ‘over ons’ pagina zou kunnen zetten:

  • Informatie over je achtergrond en hoe je tot het bedrijf bent gekomen
  • Een stukje video van jou in je werkomgeving waarin je vertelt wat je in de geschreven tekst hebt vermeld. Dit maakt het nog persoonlijker en de bezoeker krijgt een duidelijke indruk van je.
  • BTW- en KvK-nummer (verplichte onderdelen op een bedrijfswebsite!)
  • Telefoonnummer
  • Bezoekadres en vestigingsadres
  • Bankrekeningnummer

10. Houd je website actueel

Een website die actueel is zal meer terugkerende bezoekers trekken. Als er nieuwe content is op je website is dat nieuwe informatie voor de bezoeker. Als de bezoeker in de gaten heeft dat er regelmatig relevante en interessante nieuwe content is, zal deze de website vaker bezoeken. Een ander voordeel van een actuele website is dat dit een positieve invloed heeft op de zoekresultaten in Google. Een website die regelmatig wordt bijgewerkt scoort beter in Google.

Je kunt op verschillende manieren gemakkelijk en regelmatig je website actualiseren:

  • Weblog
    Informatie die raakvlakken heeft met je bedrijfsomgeving kan voor de bezoeker leuk zijn om te lezen. Schrijf minimaal wekelijks een leuk artikel en publiceer dit op de website.
  • Nieuwsberichten andere bronnen
    Zijn er ontwikkelingen op je vakgebied dan kun je berichten hierover op andere websites plaatsen op je eigen website. Zolang het relevante nieuwsberichten zijn zullen de bezoekers het leuk vinden om te lezen. Let er wel op dat je altijd de bron vermeldt.
  • Actiepagina
    Bedenk regelmatig nieuwe acties die je via de website communiceert. Op die manier kun je steeds je actiepagina aan de huidige ontwikkelingen aanpassen en inspelen op de actualiteit.
[message type=”custom”]Meer weten? Neem dan direct contact op met Innovata.[/message]
Ferdi Soetekouw
Social media adviseur, trainer en coach | Online resultaatversneller | Ik help bedrijven en organisaties online marketing en social media doelgericht inzetten
Ferdi Soetekouw
Ferdi Soetekouw
Deel dit artikel:

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

3 reacties. Reactie plaatsen

  • Goede tips 🙂

    Beantwoorden
  • hey ik ben laatst een auto blog begonnen en ik heb nog niet veel bezoekers of tenminste,… haast geen bezoekers. Hoe breng ik hier verandering in? mijn website heet instauto.nl

    Beantwoorden
    • Hallo David,

      Als je site nog niet zo heel lang live is kan het zijn dat je site nog niet goed gevonden wordt. Het duurt sowieso minimaal wel een half jaar voor je kunt zeggen of je op bepaalde termen wel of niet goed gevonden wordt. Hierbij is het wel van belang dat je de juiste zoektermen gebruikt in je teksten waarop je gevonden wilt worden. En laat die termen ook in zoveel mogelijk SEO onderdelen terugkomen (titel, url, kopteksten, content, etc.). En heb je de website wel aangemeld bij de Google Webmaster Tools? Er zijn zoveel aspecten die er voor zorgen dat een site beter gevonden wordt.

      Groet,
      Ferdi

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

keyboard_arrow_up