Op 29 juni 2011 schreef ik het artikel ‘Nieuwe klanten via Twitter‘ waarin ik uitleg waarom het social medium Twitter een waardevol middel kan zijn om ondere andere nieuwe klanten te vinden. Het is een feit dat social media door steeds meer bedrijven wordt ingezet om in contact te komen met klanten of andere bedrijven. Voor beide groepen zijn er goede en minder goede manieren om actief te zijn in social media. Het is aan jou als mkb‘er of zzp‘er om te bepalen hoe je je gedraagt in social media, maar als je zo effectief mogelijk om wilt gaan met social media, zijn onderstaande 10 tips een uitstekend hulpmiddel.
- Raak bekend met social media
Als je met social media aan de slag wilt begin dan eerst eens met het aanmaken van een Twitter– of LinkedIn account en ga blogs lezen. Dit is de beste manier om bekend te raken met social media. - Wees altijd transparant
Wanneer je in social media praat laat dan altijd zien wie je bent en voor wie je werkt. Als je niet transparant bent en anderen hebben dit door, kan dit snel je reputatie schaden. - Wees jezelf
Op alleen maar reclameleuzen en koppen van onpersoonlijke persberichten zit niemand te wachten. Toon de mens achter je bedrijf, eventueel met foto’s, namen en openhartige berichten. Maar pas op: hou het zakelijk en verwar openhartigheid niet met intimiteit. - Plaats regelmatig een bericht
Mensen (volgers) verwachten echt niet van je dat je elk uur een update plaatst, zelfs niet iedere dag! Maar ze verwachten wel van je dat je betekenisvolle en consistente berichten plaatst met een zekere regelmaat. Als je bijvoorbeeld Twitter alleen gebruikt om onregelmatig je laatste persbericht of nieuwste product te spammen, laat het dan. Daar zit niemand op te wachten. Wie niet in staat is om interactie aan te gaan, betekenisvolle content te geven of mee te doen aan discussies zou nog eens moeten overwegen of ze wel iets te zoeken hebben op al die social mediakanalen. Plaats dus regelmatig een bericht maar niet teveel. Blijf zakelijk, zinvol en relevant. Begin je net met Twitter dan is één tweet per dag voldoende. Als je niks te melden hebt, doe dat dan ook niet. Ga bij intensief twitterverkeer niet op iedere individuele tweet in maar volg de grote lijnen. Wacht even af om de patronen te kunnen ontdekken. - Geef regelmatig tips weg
Geef je volgers tips en informatie waar ze echt iets aan hebben. Tijd is kostbaar en mensen volgen je alleen als je echt iets interessants te melden hebt. Investeer in ze. Ze zullen je daar op onverwachte momenten voor belonen.. - Luister…en reageer
In potentie zijn social media een geweldige manier om te communiceren met je (potentiële) klanten. Maar communiceren is tweewegverkeer. Wie af en toe alleen maar een bericht plaatst om iets positiefs over zichzelf of zijn of haar bedrijf te roepen en daarna weer verdwijnt, en dus nooit luistert naar wat anderen terugzeggen, is niet effectief. Juist datgene wat andere mensen terug zenden, kan zeer waardevol zijn. Daarnaast kun je via social media ook belangrijke informatie vinden die jouw zaken betreffen. - Durf te vragen
Durf vragen te stellen, bijvoorbeeld op Twitter via #durftevragen. Zo krijg je meer interactie en dit is leuk. Mensen vinden het leuk om te helpen. Waardeer suggesties en feedback van anderen en help anderen ook. - Fouten maken mag
Wanneer je een fout maakt en mensen wijzen je daar op in de social media, wees dan niet bang om je fouten toe te geven, en laat zien dat je van je fouten leert. Overigens vergeven je volgers je wel als je een keer een foutje maakt. Vooropgesteld dat je regelmatig interessante inzichten geeft, informatie deelt en interactie pleegt. Dat vinden je volgers belangrijker dan dat ieder bericht elke keer opnieuw een voorbeeld is van literaire perfectie. - Wees selectief in wie je volgt
Iedereen begrijpt dat een bedrijf niet Jan en alleman kan volgen. Wees wel voortdurend alert op wat anderen over jouw bedrijf schrijven in social media, zelfs als je ze niet volgt. Zoek regelmatig naar je bedrijfsnaam, leg een lijst van relevante hashtags aan waar je op moet letten. Volg via Twitter wel de twitteraars die zichtbaar betrokken zijn bij jouw bedrijf en die zelf veel volgers hebben. Volg niet alleen fans maar ook criticasters. - Ga aan de slag en heb plezier!
Wanneer je geen plezier hebt in wat je doet hebben anderen dat door en zullen ze het niet leuk vinden om jou te volgen of het gesprek met je aan te gaan. Ga gewoon aan de slag met social media en ervaar hoe leuk het is en wat het je op kan leveren. Verwacht echter niet dat je na een week helemaal thuis bent in de social media. Geef het gerust even de tijd.
Heb je vragen of wil je meer weten over social media en hoe je hier als mkb’er of zzp’er mee aan de slag kunt gaan? Kijk dan eens op de pagina ‘Social media ondersteuning’ of neem contact op met Innovata.